2018:10 2018-10-15 ”Vad mer kan jag göra för sfi-lärare?” Det är faktiskt en återkommande fråga som jag ställer mig ganska ofta.

Jag minns hur det var under mina år som sfi-lärare. Det fanns knappt tid för reflektion, än mindre för kollegialt utbyte. Att ens tänka tanken att det skulle vara möjligt någon gång att ta mig tid för att sätta mig in i aktuell forskning var obefintlig. Däremot, under åren som läromedelsredaktör fanns det helt andra förutsättningar. Känslan av att på heltid sätta mig in i hela svenska sfi-läromedelsutbudet var obeskrivligt lyxigt! Jag fick i uppdrag att både revidera och arbeta fram helt nya titlar. Några titlar för lärarutbildningen och yrkesverksamma sfi-lärare har det också blivit. Vilken tillfredsställelse – och vilken härlig utmaning!

Regeringsuppdrag för sfi hos Skolverket

Vårvintern 2016 tillfrågades jag om en expertroll på Skolverket skulle vara intressant. Vilken fråga! Självklart! Jag klev in på vuxenutbildningsenheten i maj 2017 med ett regeringsuppdrag i handen: Att ta fram stödmaterial till lärare som undervisar vuxna med kort eller ingen skolbakgrund. Under närapå två år var jag projekt- och produktionsledare för den webbsida som vi tog fram: Grundläggande litteracitet för vuxna med svenska som andraspråk. Under de två åren producerades webbsida, en bok som är en kunskapsöversikt, ett 20-tal filmer och en praktisk ettårig utbildning för 400 sfi-lärare. Utbildningen leddes av fem lärare via Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

En podd för sfi-lärare

Regeringsuppdraget sträckte sig till december 2017. Under tiden väcktes frågan flera gånger: ”Vad mer kan jag göra för sfi-lärare?”. Ett nytt format växte fram. Staffan Dopping och jag tog fram konceptet till sfi-lärarpodden ”På ren svenska. Podden för sfi-lärare”. Han som poddledare och jag som producent. En parallell idé var att starta en sfi-lärartidning. Ett månadsblad som ska vara den där pålästa kollegan som är insatt i forskningen och har insyn i andra sfi-verksamheter. Vi behöver goda, inspirerande exempel. Vad gör lärare på andra skolor? Vad är det som fungerar bra hos dem? Vilka framgångsfaktorer kan vi identifiera?

Sprid tidningen vidare

Under våren 2018 har vi på redaktionen (jag, journalisten Eva Cloarec, krönikören Ivana Eklund och formgivaren Mia Fallby) skissat på intressanta ämnen, läst om studier i rapporter och avhandlingar, haft kontakt med en rad olika rektorer och lärare som bedriver sfi över hela landet. Nu vill vi dela med oss till er alla. Sfi-lärartidningen får bära vår röst.

Sprid gärna ordet vidare. Skicka vidare till tidningen till all personal inom sfi och i sfi-liknande undervisningsarrangemang!

 

/Annsofie Engborg, chefredaktör

Dagens fråga: Det finns så mycket intressant och viktig kunskap ’där ute’. Hur kan du skapa tid för att sätta dig in i aktuell forskning och andra sfi-lärares beprövade erfarenheter?
Tips: Lyssna till podden ”På ren svenska” (Gothia Fortbildning, 2018) och Nationellt Centrums nya podd för sfi-lärare.

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.