Fråga specialpedagogen

Specialpedagogkonsult Maria Engstam svarar på dina frågor

Fråga:

Nu kanske den här frågan inte hinner med till nästa tidning, men vi är många lärare som undrar hur vi kan få in specialpedagogiken i distansundervisningen.

På min lilla skola är vi bara tre lärare och vi har ingen fjärrlösning, utan allt sker på distans via Whats app och messenger som eleverna redan har i sina telefoner. Vi har tyvärr ingen lärplattform som alla andra verkar ha. Hur kan vi få till en långsiktigt hållbar undervisning nu när allt är på distans? Vi skickar korta filmer och instruktioner till våra elever, men det håller ju inte i längden. Vilka är dina bästa tips för oss som är villrådiga och stressade? (Hänvisa helst inte till böcker, webbsidor och annat. Vi hinner inte läsa.)

/Hjälp

 

Svar:

Det bästa för elever och särskilt elever i behov av särskilt stöd är live-sändningar där det finns möjlighet för eleverna att ställa frågor. Det kan man göra via appen Skype som är gratis eller appen Teams som ingår i Microsoft office 365 om alla elever har tillgång till detta. Det är enkelt att ladda ner dessa appar och via dessa appar på dator eller telefon kan man som lärare bjuda in eleverna och ha ett live möte. Under dessa möten kan man som lärare dela sin skärm med alla på mötet och visa olika filer som man har på sin dator och ha en genomgång tillsammans med eleverna. En nyhet i Teams är en funktion där man kan ’räcka upp handen’.

Samtidigt som mötet pågår kan man också spela in mötet och skicka ut detta till alla elever efteråt.

Eleverna kan under mötet ställa frågor om det är något som de inte förstår och kan stänga av kameran om de inte vill vara med på bild. För elever som behöver ytterligare genomgång eller stöd kan man sedan som lärare ha ett extra enskilt möte med de elever som behöver detta.

Det finns även möjlighet att ha videosamtal via Messenger.

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.