Gästskribent: ”Vi läser varje morgon”

[2019:03, 2019-03-15]

Jag undervisar just nu framförallt i kurs C2, och bestämde mig i början av året för att börja läsa ”på riktigt” med mina elever. Att integrera mer läsning av skönlitteratur i min undervisning är någonting som jag har funderat på länge.

Jag är själv en bokmal, och det råder ju inga tvivel om att läsning har en fantastisk påverkan på språket vad gäller ordförråd, stavning, ordföljd m.m. I början av året bestämde jag mig för att påbörja varje lektion med 30 minuter tyst läsning.

Till varje kapitel i boken, skriver jag egna läsförståelsefrågor. Allt material finns i klassrummet, och eleverna läser i sin egen takt. Om någon kommer försent smyger hen in i klassrummet, hämtar boken och sätter sig utan att störa någon annan. Ungefär en gång i veckan sammanfattar vi handlingen tillsammans, och går igenom nya ord och uttryck. Diskussioner, personbeskrivningar, sammanfattningar (både muntliga och skriftliga), diktamen – ja, det finns inga gränser för hur man kan använda sig av skönlitteratur i undervisningen.

Det kontinuerliga intaget av elever och varierad lästakt, har inte nämnvärt varit något problem. Eleverna efterfrågar nu, efter 10 veckor, ännu mer läsning samt ett bibliotek på skolan. Det jag kan se vad gäller elevernas språkliga utveckling är framför allt förbättrade lässtrategier och en ökad medvetenhet vad gäller stavning.

Den tysta läsningen har även en positiv påverkan på resten av lektionen. Ett helt annat lugn infinner sig och eleverna är mycket mer fokuserade än tidigare.

Vad gäller val av bok, kan jag verkligen som ingång rekommendera Gammal kärlek rostar aldrigför sfi och sva av Ylva Olausson.

 

Text: Mikaela Malgac, CentrumVux i Haninge, Stockholm

 

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.