Månadens skola: Mölndal sfi

”Jag skulle ha svårt att gå tillbaka till klassrum”

Text och foto: Annsofie Engborg

[2020:04, 2020-04-15] Att undervisa sfi på distans – är det verkligen något som fungerar? Många har länge varit skeptiska. Vad är det som gör om konceptet håller eller inte? Vi träffade Jessica Hallengren som sedan 2018 undervisar i sfi Mölndal – just på distans.

Innan all sfi i Sverige lades om till distans i mitten av mars (2020), som en direkt konsekvens av virusspridningen av nya coronaviruset hade sfi i Mölndal ett 60-tal sfi-elever på distans. I Mölndal har kommunen samlat all sfi i egen regi på Campus Mölndal. Här började distansundervisning på försök 2018 efter initiativ från rektor Annelie Areskoug. Sfi-läraren Jessica Hallengren berättar att försöket började med tolv elever, och snabbt blev det 60 elever.

– Rektor Annelie Areskoug ville testa flex distans. Vår utmaningen var att eleverna inte kunde komma till undervisningen i önskvärd utsträckning. Och eleverna som kom på kvällarna var trötta.

– Hon ville ha något digitalt och testa det. Skype blev vår kommunikationskanal och eleven bestämmer tid med lärare efter de egna förutsättningarna.

För att distans ska fungera kräver det en god planering och förberedelse.

– Jag fick förbereda i två veckor. Och fick dubbel tid på eleverna, precis som i klassrummet.

I Mölndal har man inledningsvis valt att endast undervisa elever på studieväg 3 på distans, eftersom det är ett helt digitalt upplägg som eleverna får. Studieväg 2-elever har inte stor datavana och förutsättningarna att lyckas med distansstudier är därför inte lika goda.

– Elever på studieväg 3 har insikt i hur man lär sig. Textläsningstekniken finns. Det är översättningen de behöver.

– Jag guidar mycket mer än undervisar, kan man säga. Våra elever arbetar som chefer och ledare, är forskare på Chalmers, IT-tekniker. Många jobbar på Volvo. Det är inte ovanligt att våra elever jobbar skift, har barn och är ensamstående.

Relationen är viktig – kanske avgörande?

Vi inleder med ett introduktionsmöte på plats. Under tre timmar samlar vi ihop C- och D-elever. Först testar vi dem för att se var de ligger i nivå. Det är också att inledningsvis lära känna varandra. Ett tag hade vi inte introduktion. Det blev flera avhopp. Men med en gemensam introduktion markerade vi att det är ’en riktig kurs’. Distansstudier innebär mycket eget arbete.

– Vi kräver att vi har avstämning med eleverna minst varannan vecka för koll, rättning och feedback. De är välkomna till vår studiehall morgon, middag, kväll – varje vecka. De anmäler sig bara innan de kommer.

Flexibelt läromedel ett måste

Sfi i Mölndal använder Lunis som distansläromedel.

– Först måste du som lärare sätta dig in i materialet, precis som när du har valt en pappersbok som läromedel. Det är ingen skillnad. Vi gör läxor i lunis grö man läxor. Har läxor.

– Lunis är bra för att det finns en chatt. Där finns rättningsfunktion. Det finns färdiga svar i en rullist där läraren bara kan klicka och välja, istället för att skriva (samma) kommentarer gång på gång. Alla lätta övningar rättar datorn själv.

Materialet är så pass omfattande att lärarna inte behöver komplettera särskilt mycket.

– Vi sätter ihop ett eget kit till eleverna. Vi lägger till undersidor med grammatik, NP, musik, youtube. Vi har lagt in tider, information om syv, bland annat.

– Eleverna är välkomna att titta vad de kan komma att göra i kursen. Innehållet är öppet och synligt för eleven. Man kan också rikta innehållet per elev.

Väntetiden är borta

Den stora skillnaden mellan distans och klassrum, konstaterar Jessica Hallengren, är elevernas väntetid. I klassrum måste de många gånger vänta och vänta in, vänta på läraren och vänta in de andra i gruppen. Elevernas arbetstakt är inte längre bundet av att de har sin lärares tid och uppmärksamhet i realtid. Eleven jobbar på på egen hand.

– Tidigare fick jag göra teman själv. Men när jag fick många elever blir det många skypesamtal. Det blir mallat. Det är en kompromiss. De är nöjda med lärarna. De säger att de är nöjda.

– Vi mäter aktiviteten på kursen. Treveckorsregeln gäller alla våra kurser. Om du inte dyker upp eller inte är aktiv på tre veckor blir du automatiskt avbrottad. Det ryktet sprider sig också. Hittills är det 70 procent som klarar kursen. Nöjd med det vi har. Bra att få en kollega. Det hade jag inte ibörjan. Vill ha ännu mer tid. Göra egna filmer. Genomgångar av. Lektioner. Man kan filma skärmen när man rättar. Skicka på mejl och lägga på hemsidan.

– Man får vara smart och spara tid. De gjortde alla uppgifter själva de fick två tre månader att göra allt. Jag måste inte ha 100 % koll. Som lärare och elever kan vända sig till. 2:orna på Lunis. (Strul och inloggning är svettigt.) Det inte ska vara så att man kämpar för att få tekniken att fungarer.

Hur kan distansen utvecklas?

– Jag skulle gärna se att flex för lågutbildade utvecklades. Det skulle kräva många timmar och vi har inte den datakompetensen på plats. Jag ser också att vi skulle kunna fånga upp skiftarbetare bättre. De skulle kunna komma två dagar i veckan.

– En till en datorer skulle jag vilja ha, om jag fick önska för egen del.

Jessica Hallengren, tidigare språklärare i engelska och franska, trivs otvivelaktligen i sin roll som distanslärare på sfi.

– Jag skulle inte kunna gå tillbaka till klassrum, konstaterar hon.

 

******

Viktigt att tänka på vid distansundervisning

I Mölndal finns totalt 500 sfi-elever. Sfi-läraren Jessica Hallengren har undervisat på distans sedan 2018 och presenterar följande insikter om distansundervisning:

  1. Den som undervisar (och den som ska undervisas) behöver vara digitalt kunnig och intresserad.
  2. Distansundervisning passar för de som är långsamma men motiverade.
  3. Distansundervisning passar särskilt bra för studievana och studiemotiverade.
  4. De får hjälp på sin nivå
  5. För att möta elevernas behov med tider, behöver man jobba kvällstid.
  6. Bra IT-support är viktigt.

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.