Sfi-lärartidningen

din pålästa kollega som vill ge dig relevanta och intressanta kunskaper från forskning och erfarenheter från undervisning.

Om Sfi-lärartidningen

Sfi-lärartidningen vill erbjuda inblick i forskningen om sfi, vuxnas lärande och andraspråksforskning. Vi besöker olika sfi-verksamheter för att varje månad kunna presentera goda exempel – och därmed utöka till kollegium och nätverk inom sfi.
Tidningen drivs av Textpalatset Sverige AB och ansvarig utgivare är Annsofie Engborg.

Annsofie Engborg: Mina sfi-relaterade uppdrag och anställningar har avlöst varandra sedan 1998: sfi-lärare, läromedelsredaktör och -utvecklare, expert hos Skolverket och Utbildningsradion, föreläsare, projekt- och produktionsledare, affärsområdesutvecklare, samt ansvarig för framtagande av bok, webb, film, podd, app – för sfi-elever och sfi-lärare. Och nu, från 2018, driver jag även en tidning för sfi-lärare.

Sfi-lärartidningen 2020:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2020, Temat i det här numret är studiebesök.

Sfi-lärartidningen 2020:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2020, Temat i det här numret är forskningsfält sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2020, Temat i det här numret är distans- och fjärrundervisning.

Sfi-lärartidningen 2020:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2020, Temat i det här numret är skriva.

Sfi-lärartidningen 2020:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2020, Temat i det här numret är kartläggning.

Sfi-lärartidningen 2020:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2020, Temat i det här numret är kompetensutveckling.

Sfi-lärartidningen 2019:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2019, Temat i det här numret är läromedel.

Sfi-lärartidningen 2019:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2019, Temat i det här numret är film i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:10

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2019. I det här numret är temat betyg och bedömning.

Sfi-lärartidningen 2019:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2019, Temat i det här numret är hur viktigt det är med kulturell förståelse.

Sfi-lärartidningen 2019:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2019, Temat i det här numret är bilder i undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2019, Temat i det här numret är att lära sig svenska med hjälp av sång.

Sfi-lärartidningen 2019:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2019, Temat i det här numret är sfi-läraryrket.

Sfi-lärartidningen 2019:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen. Temat i detta nummer är läsning.

Sfi-lärartidningen 2019:02

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen. Tema i detta nummer är om att undervisa studieväg 1.

Sfi-lärartidningen 2019:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2019, Temat i det här numret är modersmålets betydelse.

Sfi-lärartidningen 2018:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2018, Temat i det här numret är yrkesrelaterad sfi och språket i arbetslivet.

Sfi-lärartidningen 2018:11

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2018. I det här numret är temat språkutvecklande arbetssätt.

Sfi-lärartidningen 2018:10

Premiärutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2018. I det här numret är temat digitalisering.

Fråga specialpedagogen - Tack alla läsare för de frågor som jag har fått från er under året. Det gläder mig att se att det finns ett intresse av specialpedagogik. Snart går flera av oss på semester, och jag vill passa på att skicka med några rader om kursstart och kartläggning. Och ett boktips. Sfi är ju speciellt eftersom det är kontinuerlig intagning – så av just den anledningen är starten kanske extra viktig?Glad sommar önskar jag er!
Läs mer
Inkluderande kommunikation är nyckeln till integration - Lycka är att ha ett jobb att gå till, kollegor att prata med och en känsla av tillhörighet, både till arbetsplats och bransch. Det är också så människor integreras och blir en del av samhället. För att det ska fungera måste vi kommunicera och med det kommer även kravet på att behärska språket och göra sig förstådd.Självklart kan sfi vara ett första och mycket värdefullt steg, men det är ju bara början på den långa resan till att bli en självgående medborgare. En stor del av språkutvecklingen sker i vardagen.
Läs mer
Krönika: De svaga bandens styrka - Jag gillar allt som oftast att träffa nya människor. Jag skriver allt som oftast, för det är inte säkert att jag alltid känner mig social, har lust att lyssna på någon jag inte känner eller berätta saker om mig själv.I mitt yrke som författare har jag lärt mig att kliva in i en roll och bli den där sociala trevliga killen som vill lyssna på allas historia och dela med mig av mina egna erfarenheter. Privat trivs jag däremot rätt bra med det umgänget jag redan har.
Läs mer
Gästskribent: Min dag på kolonien - Varje sommar har jag fått som vana att ta med mina klasser till vår kolonistuga. Förra sommaren, i värmeböljan, tog min mamma emot i trädgården. Hon visade stugan och guidade klassen runt i trädgårdens små rum. Med sig hade de varsitt växtquiz där de kryssade över namnen på växterna i takt med att de hittade dem i trädgården.Därefter tog vi en runda förbi de andra stugorna. Vi blev inbjudna till flera trädgårdar under promenaden, av entusiastiska kolonister som ville visa. ”De här människorna är inte rasister”, konstaterade en elev, och jag kände hur det sög till i magen.
Läs mer
Digitalt läromedel: Vägen till jobbet - Vilka regler gäller på svensk arbetsmarknad? Hur söker jag jobb? De vanligaste frågorna som sfi-elever har om att arbeta i Sverige finns samlade i den digitala läromedelsserien Vägen till jobbet (2020). Faktatexter och filmer varvas med diskussions- och reflektionsuppgifter.Parallellt med serien Vägen till jobbet A/B och C/D) finns serien Vill du bli …? Där finns presentationer av hur det är att arbeta som exempelvis frisör, kock, lokförare och undersköterska.
Läs mer
Språkvandring - Studiebesök kan genomföras på en rad olika platser och på en rad olika sätt. Men det som förenar dem är att man studerar miljön och språket.Besök kan ske på en arbetsplats, ett museum, i naturen eller på stan. Jag minns språkvandringar med mina A-elever. Vi valde en sträcka, såg ut den på stadskartan. Sedan promenerade vi och benämnde gator, torg, hus och parker. Vi läste skyltar, anslag och informationstavlor längs vägen.
Läs mer
1 2 3 40