Sfi-lärartidningen

din pålästa kollega som vill ge dig relevanta och intressanta kunskaper från forskning och erfarenheter från undervisning.

Om Sfi-lärartidningen

Sfi-lärartidningen vill erbjuda inblick i forskningen om sfi, vuxnas lärande och andraspråksforskning. Vi besöker olika sfi-verksamheter för att varje månad kunna presentera goda exempel – och därmed utöka till kollegium och nätverk inom sfi.
Tidningen drivs av Textpalatset Sverige AB och ansvarig utgivare är Annsofie Engborg.

Annsofie Engborg: Mina sfi-relaterade uppdrag och anställningar har avlöst varandra sedan 1998: sfi-lärare, läromedelsredaktör och -utvecklare, expert hos Skolverket och Utbildningsradion, föreläsare, projekt- och produktionsledare, affärsområdesutvecklare, samt ansvarig för framtagande av bok, webb, film, podd, app – för sfi-elever och sfi-lärare. Och nu, sedan 2018, driver jag även en tidning för sfi-lärare.

Sfi-lärartidningen 2021:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september  2021. Temat i det här numret är skriva.

Sfi-lärartidningen 2021:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2021. Temat i det här numret är samtal.

Sfi-lärartidningen 2021:05,

Majlutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2021. Temat i det här numret är akademiker (studieväg 3).

Sfi-lärartidningen 2021:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2021. Temat i det här numret är sfi.

Sfi-lärartidningen 2021:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2021. Temat i det här numret är muntlig färdighet.

Sfi-lärartidningen 2021:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2021, Temat i det här numret är texter omkring oss.

Sfi-lärartidningen 2021:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2021, Temat i det här numret är dyslexi.

Sfi-lärartidningen 2020:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2020, Temat i det här numret är kollegialt lärande.

Sfi-lärartidningen 2020:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2020, Temat i det här numret är estetiska inslag i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2020:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2020, Temat i det här numret är yrkes-sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2020, Temat i det här numret är myndigheterna.

Sfi-lärartidningen 2020:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2020, Temat i det här numret är studiebesök.

Sfi-lärartidningen 2020:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2020, Temat i det här numret är forskningsfält sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2020, Temat i det här numret är distans- och fjärrundervisning.

Sfi-lärartidningen 2020:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2020, Temat i det här numret är skriva.

Sfi-lärartidningen 2020:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2020, Temat i det här numret är kartläggning.

Sfi-lärartidningen 2020:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2020, Temat i det här numret är kompetensutveckling.

Sfi-lärartidningen 2019:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2019, Temat i det här numret är läromedel.

Sfi-lärartidningen 2019:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2019, Temat i det här numret är film i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:10

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2019. I det här numret är temat betyg och bedömning.

Sfi-lärartidningen 2019:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2019, Temat i det här numret är hur viktigt det är med kulturell förståelse.

Sfi-lärartidningen 2019:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2019, Temat i det här numret är bilder i undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2019, Temat i det här numret är att lära sig svenska med hjälp av sång.

Sfi-lärartidningen 2019:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2019, Temat i det här numret är sfi-läraryrket.

Sfi-lärartidningen 2019:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen. Temat i detta nummer är läsning.

Sfi-lärartidningen 2019:02

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen. Tema i detta nummer är om att undervisa studieväg 1.

Sfi-lärartidningen 2019:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2019, Temat i det här numret är modersmålets betydelse.

Sfi-lärartidningen 2018:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2018, Temat i det här numret är yrkesrelaterad sfi och språket i arbetslivet.

Sfi-lärartidningen 2018:11

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2018. I det här numret är temat språkutvecklande arbetssätt.

Sfi-lärartidningen 2018:10

Premiärutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2018. I det här numret är temat digitalisering.

Att skriva texter - [2021:09, 2021-09-15] Dagens samhälle kräver inte bara läskunnighet utan också skrivkunnighet och på sfi finns det olika krav på vad eleverna ska kunna skriva för att få godkänt betyg i respektive kurs. Att läsa en text är en komplicerad process och så är det också när det handlar om att skriva en text – till och med lite svårare.  Att skriva en text är mycket mer än att kunna skriva enskilda ord korrekt.
Läs mer
Kåseri: Klagan till Ea-nasir - [2021:09, 2021-09-15] När vi tänker på det att lära sig ett främmande språk är det ofta tal och hörförståelse som vi först kommer att tänka på. Kort sagt, vi vill kunna kommunicera, förstå och göra oss förstådda. Nog är det en bra start alltid, och en start som räcker långt om än inte hela vägen. För att komma vidare måste man också kunna läsa och tillgodo göra sig texter – men att förstå vad någon säger är nog det första vi lär oss, vi nickar och ler instämmande.
Läs mer
Sfi kan genom språket leda till generationsöverskridande framgångar - [2021:09, 2021-09-15] Under augusti 2021 rapporterade Sveriges Radio att ungefär var tredje niondeklassare med svenska som andraspråk, de senaste tre åren, enligt statistik från Skolverket, har fått underkänt.Detta betyder att eleverna inte bara blir underkända, utan att de också som en konsekvens av detsamma saknar behörighet till gymnasiet och därmed även till högre studier. I inslaget (du hittar en länk vid sidans slut) intervjuas en högstadielärare från Stockholm som vittnar om stor frustration.
Läs mer
I do, we do, you do - [2021:09, 2021-09-15] Sfi-eleverna ska få arbeta med meningsfullt innehåll för vuxna och som har relevans i deras liv i Sverige. När vi tränar skrivandet är det viktigt att läraren modellerar det. I do, we do, you do är en bra minnesregel.Den pedagogiska modellen I do, we do, you do sker i följande tre steg: Modellera, visa exempeltexter, förklara för eleverna (I). Träna därefter att skriva liknande text tillsammans (we). Till slut låt eleverna skriva något på egen hand (you).
Läs mer
”Det är inte bara att sätta sig och skriva” - [2021:09, 2021-09-15] Hur är det att skriva för oss med tolv års skolgång och kanske en akademisk examen på det? Jag skulle säga att jag bara sätter mig ner och skriver helt enkelt. Språket ger friheter och är sällan det som sätter gränser. Begränsningarna kanske ofta snarare sitter i fantasin eller i förståelsen av ämnet som ska behandlas.Men vad är skrivande för den som precis lärt sig grunderna i att läsa och skriva, för den som precis förstått att krumelurerna på ett papper kan användas till något (som en tidigare kollega beskrev det en gång)?
Läs mer
Hur många gånger kan man presentera sig själv? - [2021:09, 2021-09-15] Ibland funderar jag över hur det känns att vara elev på sfi och ofta få svara på några ständigt återkommande frågor: vad heter du, var kommer du ifrån, vilka språk talar du och hur länge har du varit i Sverige? Inte för att det är konstigt att de frågorna ofta ställs – det är ju naturliga saker att fråga om när du träffar nya elever och som lärare kan till exempel språk och vistelsetid i Sverige säga en del om behov och förutsättningar hos en elev.
Läs mer
1 2 3 60