Sfi-lärartidningen

din pålästa kollega som vill ge dig relevanta och intressanta kunskaper från forskning och erfarenheter från undervisning.

Om Sfi-lärartidningen

Sfi-lärartidningen vill erbjuda inblick i forskningen om sfi, vuxnas lärande och andraspråksforskning. Vi besöker olika sfi-verksamheter för att varje månad kunna presentera goda exempel – och därmed utöka till kollegium och nätverk inom sfi.
Tidningen drivs av Textpalatset Sverige AB och ansvarig utgivare är Annsofie Engborg.

Annsofie Engborg: Mina sfi-relaterade uppdrag och anställningar har avlöst varandra sedan 1998: sfi-lärare, läromedelsredaktör och -utvecklare, expert hos Skolverket och Utbildningsradion, föreläsare, projekt- och produktionsledare, affärsområdesutvecklare, samt ansvarig för framtagande av bok, webb, film, podd, app – för sfi-elever och sfi-lärare. Och nu, sedan 2018, driver jag även en tidning för sfi-lärare.

Sfi-lärartidningen 2022:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2022, Temat i det här numret är fortbildning..

Sfi-lärartidningen 2022:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2022, Temat i det här numret är skrivövningar..

Sfi-lärartidningen 2022:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april  2022. Temat i det här numret är transspråkande.

Sfi-lärartidningen 2022:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars  2022. Temat i det här numret är motivation.

Sfi-lärartidningen 2022:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari  2022. Temat i det här numret är pragmatik.

Sfi-lärartidningen 2021:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december  2021. Temat i det här numret är hörförståelse.

Sfi-lärartidningen 2021:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november  2021. Temat i det här numret är uttal.

Sfi-lärartidningen 2021:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober  2021. Temat i det här numret är appar.

Sfi-lärartidningen 2021:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september  2021. Temat i det här numret är skriva.

Sfi-lärartidningen 2021:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2021. Temat i det här numret är samtal.

Sfi-lärartidningen 2021:05,

Majlutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2021. Temat i det här numret är akademiker (studieväg 3).

Sfi-lärartidningen 2021:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2021. Temat i det här numret är sfi.

Sfi-lärartidningen 2021:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2021. Temat i det här numret är muntlig färdighet.

Sfi-lärartidningen 2021:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2021, Temat i det här numret är texter omkring oss.

Sfi-lärartidningen 2021:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2021, Temat i det här numret är dyslexi.

Sfi-lärartidningen 2020:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2020, Temat i det här numret är kollegialt lärande.

Sfi-lärartidningen 2020:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2020, Temat i det här numret är estetiska inslag i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2020:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2020, Temat i det här numret är yrkes-sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2020, Temat i det här numret är myndigheterna.

Sfi-lärartidningen 2020:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2020, Temat i det här numret är studiebesök.

Sfi-lärartidningen 2020:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2020, Temat i det här numret är forskningsfält sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2020, Temat i det här numret är distans- och fjärrundervisning.

Sfi-lärartidningen 2020:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2020, Temat i det här numret är skriva.

Sfi-lärartidningen 2020:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2020, Temat i det här numret är kartläggning.

Sfi-lärartidningen 2020:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2020, Temat i det här numret är kompetensutveckling.

Sfi-lärartidningen 2019:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2019, Temat i det här numret är läromedel.

Sfi-lärartidningen 2019:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2019, Temat i det här numret är film i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:10

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2019. I det här numret är temat betyg och bedömning.

Sfi-lärartidningen 2019:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2019, Temat i det här numret är hur viktigt det är med kulturell förståelse.

Sfi-lärartidningen 2019:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2019, Temat i det här numret är bilder i undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2019, Temat i det här numret är att lära sig svenska med hjälp av sång.

Sfi-lärartidningen 2019:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2019, Temat i det här numret är sfi-läraryrket.

Sfi-lärartidningen 2019:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen. Temat i detta nummer är läsning.

Sfi-lärartidningen 2019:02

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen. Tema i detta nummer är om att undervisa studieväg 1.

Fortbildning: Specialpedagogik - [2022:06, 2022-06-15] Som sfi-lärare har man ofta olika grupper med många elever och arbetstiden är fylld med undervisning, planering, NP och betygsättning. Samtidigt behöver alla lärare ibland en paus från skolan och eleverna för att kunna ladda batterierna, få ny input och bli inspirerad till att använda nya metoder och material och inte minst för att utvecklas som lärare. Då kan fortbildning vara ett alternativ.
Läs mer
Ny och gammal kunskap – möjligheter och risker - [2022:06, 2022-06-15] Kunskap är inte bara värdefull. Den är också en färskvara. Att ständigt införskaffa ny kunskap är både krävande och ibland till och med onödigt om kunskapen redan finns inom organisationen. Hur ska man då tänka kring kunskap, fortbildning och lärande?Kunskap inom organisationer kan naturligtvis anskaffas på en mängd olika sätt.
Läs mer
Organisatoriskt lärande - [2022:06, 2022-06-15] Att fortbilda sig ser många som en självklarhet. Några ser det som ett krav medan andra ser det som en rättighet. Oavsett vilket bör all fortbildning som sker inom ramen för yrkesrollen komma inte bara individen till nytta utan även gagna organisationen.Den amerikansk-grekiske organisationsteoretikern och professorn Chris Argyris (1923–2013) menade att lärande var nära kopplat till handling och återföring av exempelvis resultatet av handlingen i fråga, det vi till vardags kallar feedback, är det huvudsakliga sättet som vi lär oss.
Läs mer
Processledare och processtödjare utbildas i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt - [2022:06, 2022-06-15] Karlshamn kommun satsar tre terminer fortbildning i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Processledare och processtödjare är utsedda i förskola, grundskola, gymnasiet och vuxenutbildningen att leda arbetet.Under vårterminen 2022 har processledare och processtödjare i förskola och skola fortbildats för att under läsåret 2022/23 leda utvecklingsarbetet i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt genom workshoppar med samtliga pedagoger i kommunen.
Läs mer
Gemensam läsning och kollegialt lärande - [2022:06, 2022-06-15] Under vårterminen 2022 har sfi-kollegiet på Campus Nynäshamn (det kommunala lärcentret fördelat på de tre skolformerna vuxenutbildning, YH och högre utbildning) haft gemensam litteraturläsning om vuxnas lärande, samtalat om läsningen, bjudit in författaren som föreläsare – och arbetat med kollegialt lärande. Hur kan detta höja undervisningskvaliteten och bättra resultaten? Att utvecklas tillsammans i ett kollegium förutsätter att det finns något gemensamt att samlas kring och ett gemensamt mål att arbeta mot.
Läs mer
När fortbildning kopplat till digitalt utanförskap blir ett bekymmer - [2022:06, 2022-06-15] Fortbildning är ett unikt begrepp som kanske är självklar för dig som föddes här, men det låter intressant och tankeväckande för mig som föddes utomlands, i Syrien. Jag lärde mig detta ord (fortbildning) år efter nästan ett år vistelse i Sverige. Det var inte helt enkelt för mig att begripa ordet ”bildning”, men efter en tid kunde jag förstå det och även dra nytta av det under min integrationsresa. 
Läs mer
1 2 3 70