Sfi-lärartidningen
din pålästa kollega som vill ge dig relevanta och intressanta kunskaper från forskning och erfarenheter från undervisning.
Om Sfi-lärartidningen
Sfi-lärartidningen vill erbjuda inblick i forskningen om sfi, vuxnas lärande och andraspråksforskning. Vi besöker olika sfi-verksamheter för att varje månad kunna presentera goda exempel – och därmed utöka till kollegium och nätverk inom sfi.
Tidningen drivs av Textpalatset Sverige AB och ansvarig utgivare är Annsofie Engborg.
Annsofie Engborg: Mina sfi-relaterade uppdrag och anställningar har avlöst varandra sedan 1998: sfi-lärare, läromedelsredaktör och -utvecklare, expert hos Skolverket och Utbildningsradion, föreläsare, projekt- och produktionsledare, affärsområdesutvecklare, samt ansvarig för framtagande av bok, webb, film, podd, app – för sfi-elever och sfi-lärare. Och nu, sedan 2018, driver jag även en tidning för sfi-lärare.
”Hjälp kommer inte utifrån” - [2022:06, 2022-06-15] En av Sveriges mest anlitade föreläsare inom skola är John Steinberg. Han har föreläst på nära på alla skolkonferensscener och under sina 50 år i Sverige har han gett ut ett femtiotal skol- och undervisningsrelaterade böcker.Vad jobbar du med just nu? – Jag har skrivit ny bok om strategier för lärande och handledning.
Läs mer Framgångsrik fortbildning – finns den? - [2022:06, 2022-06-15] Boktiteln Förbättring i en förändringstrött skola (Robinson 2017) kan få både lärare och skolledare att le en smula. Vem orkar ännu en förändring? Varje skolledare behöver dock skapa organisatoriska förutsättningar och planera för skolutveckling och förbättringsarbete för att en fortbildning ska få genomslagskraft. Hur gör vi det?Ytterligare en vår är till ända och sommarledigheten hägrar runt midsommartid. I mina uppdrag som fortbildare har vi haft en intensiv fortbildningsvår i flera från varandra spridda kommuner. Istället för enstaka föreläsningsdagar blir det allt vanligare att skolledare förstår värdet av att planera flera fortbildningstillfällen under ett halvår eller år, så att det blir utrymme för att bearbeta och praktisera innehållet på olika sätt över tid.
Läs mer Fortbildning för rektorer - [2022:06, 2022-06-15] Fortbildningssatsningen ”Leda digitalisering” revideras och planeras lanseras augusti 2022. I den får skolledare processtöd i sitt arbete med att utveckla digitaliseringen på skolan.”Leda digitalisering” är en fortbildning som spänner över 24 veckor och innehåller material som till hösten kommer att finnas publicerade i Lärportalen.
Läs mer ”Alla faller offer för tankefel” - [2022:06, 2022-06-15] Forskning och andra studier uppvisar dystra resultat vad gäller fortbildningsinsatsers effekt på lärares utveckling och likaså låg effekt på elevers resultat. Vad beror motståndet eller svårigheten på?Med professionellt lärande, menar Katz och Ain Dack (2017), menas lärande som är ”en bestående förändring av vårt sätt att tänka eller göra”. Den typ av förändring som det i realiteten krävs är inte den mänskliga hjärnan skapad för att genomföra.
Läs mer Fortbildning - [2022:06, 2022-06-15] Fortbildning är ett sätt att uppdatera sina kunskaper och färdigheter inom det yrkesområde där man är verksam – och kan ses som en viktig del i ett led av långsiktigt skolutvecklingsarbete.Populära fortbildningsområden för sfi-lärare är bedömning, styrdokument, digitala verktyg, litteracitetsutveckling och vuxnas lärande. För att fortbildningen ska ge effekt bör den utgå från elevernas faktiska behov och lärarna bör genomgå fortbildningen tillsammans, i grupp, menar professor Helen Timperley, med forskningsområde lärares och rektorers professionella lärande.
Läs mer Det flippade lärandet gör entré i fortbildningen - [2022:06, 2022-06-15] Hur använder vi tiden i samband med föreläsningar och fortbildning? Den frågan ställde sig Patricia Diaz, föreläsare och författare, och kom fram till att det flippade klassrummet även bör appliceras i föreläsnings- och fortbildningssammanhang.Idén, att använda greppet ”flippat lärande”, hämtat från det engelska flipped classroom, där eleverna kommer förberedda till lektionen, är sprungen ur Patricia Diaz erfarenhet av att delta i kompetensutveckling, men även ur hennes egen roll som föreläsare.
Läs mer