Sfi-lärartidningen

din pålästa kollega som vill ge dig relevanta och intressanta kunskaper från forskning och erfarenheter från undervisning.

Om Sfi-lärartidningen

Sfi-lärartidningen vill erbjuda inblick i forskningen om sfi, vuxnas lärande och andraspråksforskning. Vi besöker olika sfi-verksamheter för att varje månad kunna presentera goda exempel – och därmed utöka till kollegium och nätverk inom sfi.
Tidningen drivs av Textpalatset Sverige AB och ansvarig utgivare är Annsofie Engborg.

Annsofie Engborg: Mina sfi-relaterade uppdrag och anställningar har avlöst varandra sedan 1998: sfi-lärare, läromedelsredaktör och -utvecklare, expert hos Skolverket och Utbildningsradion, föreläsare, projekt- och produktionsledare, affärsområdesutvecklare, samt ansvarig för framtagande av bok, webb, film, podd, app – för sfi-elever och sfi-lärare. Och nu, från 2018, driver jag även en tidning för sfi-lärare.

Sfi-lärartidningen 2021:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2021, Temat i det här numret är texter omkring oss.

Sfi-lärartidningen 2021:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2021, Temat i det här numret är dyslexi.

Sfi-lärartidningen 2020:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2020, Temat i det här numret är kollegialt lärande.

Sfi-lärartidningen 2020:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2020, Temat i det här numret är estetiska inslag i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2020:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2020, Temat i det här numret är yrkes-sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2020, Temat i det här numret är myndigheterna.

Sfi-lärartidningen 2020:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2020, Temat i det här numret är studiebesök.

Sfi-lärartidningen 2020:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2020, Temat i det här numret är forskningsfält sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2020, Temat i det här numret är distans- och fjärrundervisning.

Sfi-lärartidningen 2020:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2020, Temat i det här numret är skriva.

Sfi-lärartidningen 2020:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2020, Temat i det här numret är kartläggning.

Sfi-lärartidningen 2020:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2020, Temat i det här numret är kompetensutveckling.

Sfi-lärartidningen 2019:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2019, Temat i det här numret är läromedel.

Sfi-lärartidningen 2019:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2019, Temat i det här numret är film i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:10

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2019. I det här numret är temat betyg och bedömning.

Sfi-lärartidningen 2019:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2019, Temat i det här numret är hur viktigt det är med kulturell förståelse.

Sfi-lärartidningen 2019:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2019, Temat i det här numret är bilder i undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2019, Temat i det här numret är att lära sig svenska med hjälp av sång.

Sfi-lärartidningen 2019:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2019, Temat i det här numret är sfi-läraryrket.

Sfi-lärartidningen 2019:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen. Temat i detta nummer är läsning.

Sfi-lärartidningen 2019:02

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen. Tema i detta nummer är om att undervisa studieväg 1.

Sfi-lärartidningen 2019:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2019, Temat i det här numret är modersmålets betydelse.

Sfi-lärartidningen 2018:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2018, Temat i det här numret är yrkesrelaterad sfi och språket i arbetslivet.

Sfi-lärartidningen 2018:11

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2018. I det här numret är temat språkutvecklande arbetssätt.

Sfi-lärartidningen 2018:10

Premiärutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2018. I det här numret är temat digitalisering.

Texter i arbetslivet – fler än vi tror - [2021:02, 2021-02-15] Vintern har kommit med besked och hela landet ligger under ett rejält snötäcke. Vi på redaktionen jobbar med vårens teman och slås av hur många intressanta forskare, lärare, författare och andra vi har mött hittills.I det här februarinumret har vi kommit fram till temat ”Texter omkring oss” eftersom Skolinspektionen och forskning visar att vi i sfi-undervisningen inte i tillfredsställande grad använder oss av de texter som eleverna möter i sin vardag.
Läs mer
Språket i vardagen - [2021:02, 2021-02-15] Språket genomsyrar vår vardag, inte bara det talade språket utan framför allt det skrivna språket. Även den som inte säger sig läsa särskilt mycket, eller kanske inte alls, möts varje dag av en mängd olika skrivna budskap. Texter i vår vardag – och därmed läsförståelse – är därför en grundbult i deltagandet av vårt demokratiska samhälle.
Läs mer
Texter omkring oss - [2021:02, 2021-02-15] Varje dag möter sfi-eleven läromedelstexter, digitala texter i lärplattformen och den text som finns i olika appar. Gemensamt för dessa texter är att det är information, instruktioner och texter av berättande, beskrivande och kanske skönlitterärt slag. Vilka texter möter eleven utanför undervisningen?
Läs mer
”Välj texter med omsorg” - [2021:02, 2021-02-15] Utmaningen (och bakläxan) för många sfi-lärare är att anknyta texter som omger eleven i samhälls- och yrkesliv in i undervisningen – det vill säga de texter som eleven faktiskt möter – snarare än de texter som finns i läroboken. Hur kan vi öka textrelevansen i sfi-undervisningen?
Läs mer
Specialpedagogkonsult Maria Engstam: Hur ser dyslexi ut? - [2021:01, 2021-01-15] Ungefär 5 procent har specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi vilket innebär svårigheter att avkoda, det vill säga att omforma bokstäver till ljud, och därför blir det fel vid läsning, skrivning och tal. Som lärare kan man uppmärksamma dyslexi via läsförståelse, läshastighet, diktamen eller när eleven skriver en text. En dyslektiker läser långsamt och skriver och läser icke korrekt utan att reflektera kring detta.  
Läs mer
Andraspråkselever och dyslexi - [2021:01, 2021-01-15] Att lära sig ett nytt språk kan vara utmanande. För elever med dyslexi adderas ytterligare en dimension, nämligen inte bara att lära sig språket, utan att lära sig det trots att orden flyter ihop och ter sig obegripliga.Dyslexi utmärks av svårigheter med att läsa isolerade ord och att stava rätt. Personer med dyslexi hakar ofta upp sig på orden, läser fel och kan ibland utelämna delar av eller hela ord; en del kan ha stora svårigheter med att stava medan det för andra är svårare att läsa.
Läs mer
1 2 3 4 51