Sfi-lärartidningen
din pålästa kollega som vill ge dig relevanta och intressanta kunskaper från forskning och erfarenheter från undervisning.
Om Sfi-lärartidningen
Sfi-lärartidningen vill erbjuda inblick i forskningen om sfi, vuxnas lärande och andraspråksforskning. Vi besöker olika sfi-verksamheter för att varje månad kunna presentera goda exempel – och därmed utöka till kollegium och nätverk inom sfi.
Tidningen drivs av Textpalatset Sverige AB och ansvarig utgivare är Annsofie Engborg.
Annsofie Engborg: Mina sfi-relaterade uppdrag och anställningar har avlöst varandra sedan 1998: sfi-lärare, läromedelsredaktör och -utvecklare, expert hos Skolverket och Utbildningsradion, föreläsare, projekt- och produktionsledare, affärsområdesutvecklare, samt ansvarig för framtagande av bok, webb, film, podd, app – för sfi-elever och sfi-lärare. Och nu, från 2018, driver jag även en tidning för sfi-lärare.
Texter i arbetslivet – fler än vi tror - [2021:02, 2021-02-15] Vintern har kommit med besked och hela landet ligger under ett rejält snötäcke. Vi på redaktionen jobbar med vårens teman och slås av hur många intressanta forskare, lärare, författare och andra vi har mött hittills.I det här februarinumret har vi kommit fram till temat ”Texter omkring oss” eftersom Skolinspektionen och forskning visar att vi i sfi-undervisningen inte i tillfredsställande grad använder oss av de texter som eleverna möter i sin vardag.
Läs mer Språket i vardagen - [2021:02, 2021-02-15] Språket genomsyrar vår vardag, inte bara det talade språket utan framför allt det skrivna språket. Även den som inte säger sig läsa särskilt mycket, eller kanske inte alls, möts varje dag av en mängd olika skrivna budskap. Texter i vår vardag – och därmed läsförståelse – är därför en grundbult i deltagandet av vårt demokratiska samhälle.
Läs mer Texter omkring oss - [2021:02, 2021-02-15] Varje dag möter sfi-eleven läromedelstexter, digitala texter i lärplattformen och den text som finns i olika appar. Gemensamt för dessa texter är att det är information, instruktioner och texter av berättande, beskrivande och kanske skönlitterärt slag. Vilka texter möter eleven utanför undervisningen?
Läs mer ”Välj texter med omsorg” - [2021:02, 2021-02-15] Utmaningen (och bakläxan) för många sfi-lärare är att anknyta texter som omger eleven i samhälls- och yrkesliv in i undervisningen – det vill säga de texter som eleven faktiskt möter – snarare än de texter som finns i läroboken. Hur kan vi öka textrelevansen i sfi-undervisningen?
Läs mer Specialpedagogkonsult Maria Engstam: Hur ser dyslexi ut? - [2021:01, 2021-01-15] Ungefär 5 procent har specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi vilket innebär svårigheter att avkoda, det vill säga att omforma bokstäver till ljud, och därför blir det fel vid läsning, skrivning och tal. Som lärare kan man uppmärksamma dyslexi via läsförståelse, läshastighet, diktamen eller när eleven skriver en text. En dyslektiker läser långsamt och skriver och läser icke korrekt utan att reflektera kring detta.
Läs mer Andraspråkselever och dyslexi - [2021:01, 2021-01-15] Att lära sig ett nytt språk kan vara utmanande. För elever med dyslexi adderas ytterligare en dimension, nämligen inte bara att lära sig språket, utan att lära sig det trots att orden flyter ihop och ter sig obegripliga.Dyslexi utmärks av svårigheter med att läsa isolerade ord och att stava rätt. Personer med dyslexi hakar ofta upp sig på orden, läser fel och kan ibland utelämna delar av eller hela ord; en del kan ha stora svårigheter med att stava medan det för andra är svårare att läsa.
Läs mer