Sfi-lärartidningen

din pålästa kollega som vill ge dig relevanta och intressanta kunskaper från forskning och erfarenheter från undervisning.

Om Sfi-lärartidningen

Sfi-lärartidningen vill erbjuda inblick i forskningen om sfi, vuxnas lärande och andraspråksforskning. Vi besöker olika sfi-verksamheter för att varje månad kunna presentera goda exempel – och därmed utöka till kollegium och nätverk inom sfi.
Tidningen drivs av Textpalatset Sverige AB och ansvarig utgivare är Annsofie Engborg.

Annsofie Engborg: Mina sfi-relaterade uppdrag och anställningar har avlöst varandra sedan 1998: sfi-lärare, läromedelsredaktör och -utvecklare, expert hos Skolverket och Utbildningsradion, föreläsare, projekt- och produktionsledare, affärsområdesutvecklare, samt ansvarig för framtagande av bok, webb, film, podd, app – för sfi-elever och sfi-lärare. Och nu, sedan 2018, driver jag även en tidning för sfi-lärare.

Sfi-lärartidningen 2022:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2022, Temat i det här numret är folkhögskolan..

Sfi-lärartidningen 2022:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2022, Temat i det här numret är fortbildning..

Sfi-lärartidningen 2022:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2022, Temat i det här numret är skrivövningar..

Sfi-lärartidningen 2022:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april  2022. Temat i det här numret är transspråkande.

Sfi-lärartidningen 2022:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars  2022. Temat i det här numret är motivation.

Sfi-lärartidningen 2022:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari  2022. Temat i det här numret är pragmatik.

Sfi-lärartidningen 2021:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december  2021. Temat i det här numret är hörförståelse.

Sfi-lärartidningen 2021:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november  2021. Temat i det här numret är uttal.

Sfi-lärartidningen 2021:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober  2021. Temat i det här numret är appar.

Sfi-lärartidningen 2021:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september  2021. Temat i det här numret är skriva.

Sfi-lärartidningen 2021:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2021. Temat i det här numret är samtal.

Sfi-lärartidningen 2021:05,

Majlutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2021. Temat i det här numret är akademiker (studieväg 3).

Sfi-lärartidningen 2021:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2021. Temat i det här numret är sfi.

Sfi-lärartidningen 2021:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2021. Temat i det här numret är muntlig färdighet.

Sfi-lärartidningen 2021:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2021, Temat i det här numret är texter omkring oss.

Sfi-lärartidningen 2021:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2021, Temat i det här numret är dyslexi.

Sfi-lärartidningen 2020:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2020, Temat i det här numret är kollegialt lärande.

Sfi-lärartidningen 2020:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2020, Temat i det här numret är estetiska inslag i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2020:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2020, Temat i det här numret är yrkes-sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2020, Temat i det här numret är myndigheterna.

Sfi-lärartidningen 2020:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2020, Temat i det här numret är studiebesök.

Sfi-lärartidningen 2020:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2020, Temat i det här numret är forskningsfält sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2020, Temat i det här numret är distans- och fjärrundervisning.

Sfi-lärartidningen 2020:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2020, Temat i det här numret är skriva.

Sfi-lärartidningen 2020:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2020, Temat i det här numret är kartläggning.

Sfi-lärartidningen 2020:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2020, Temat i det här numret är kompetensutveckling.

Sfi-lärartidningen 2019:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2019, Temat i det här numret är läromedel.

Sfi-lärartidningen 2019:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2019, Temat i det här numret är film i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:10

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2019. I det här numret är temat betyg och bedömning.

Sfi-lärartidningen 2019:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2019, Temat i det här numret är hur viktigt det är med kulturell förståelse.

Sfi-lärartidningen 2019:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2019, Temat i det här numret är bilder i undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2019, Temat i det här numret är att lära sig svenska med hjälp av sång.

Sfi-lärartidningen 2019:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2019, Temat i det här numret är sfi-läraryrket.

Sfi-lärartidningen 2019:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen. Temat i detta nummer är läsning.

Sfi-lärartidningen 2019:02

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen. Tema i detta nummer är om att undervisa studieväg 1.

Bok: Om folkhögskolan (2020) - [2022:09, 2022-09-15] Nyfiken på folkhögskolans framväxt och framtida utmaningar? I boken Om folkhögskolan: en särskild utbildningsform för vuxna (2020) redogörs detta, men även dess organisation och individer – lärare och deltagare.Varje år deltar över 100 000 personer i kurser på folkhögskola i Sverige. Trots detta är den allmänna kunskapen om folkhögskolan låg och forskningen är begränsad. I denna antologi finns samlad uppdaterad kunskap om den svenska folkhögskolan.
Läs mer
Asylsökandes möjligheter till studier i svenska - [2022:09, 2022-09-15] Det finns olika anledningar till varför man migrerar. För vuxna som flyr från krig, förföljelser och naturkatastrofer medför livet för migranten som en tid i livet då allt är i paus. Flyktingboendet och väntan på asylbeslut är tärande. ”Kommer jag få stanna eller måste jag återvända?”Med folkbildning avses folkhögskolor och studieförbund. Folkbildningens roll för sitt medborgerliga och demokratiska uppdrag har varit stor ända sedan 1800-talet.
Läs mer
Folkhögskola och folkbildning - [2022:09, 2022-09-15] Det finns 155 folkhögskolor i Sverige. Många av dem har rötter i så kallade idéburna organisationer och folkrörelser. Flera av dem har också särskilda profiler. Vissa har internat, det vill säga övernattning på skolan.I folkhögskolan står andragogiken står i centrum. Med andragogik menas vuxnas lärande till skillnad från pedagogik som avser både barns lärande och fostran. Inom andragogiken är samtal och diskussioner centralt. Deltagarna lär sig av varandra.
Läs mer
Undervisning som kopplas till konkret nytta - [2022:09, 2022-09-15] Folkbildningen har en viktig roll för vuxna. Att studera inom folkhögskola kan ge den högskolebehörighet man behöver för vidare studier. Kännetecknande för folkhögskolans kurser är att se och utgå från varje individ och att samskapa utbildningens innehåll tillsammans – andragogikens idé i en liten ask.I Skärholmen centrum, söder om Stockholm, finns Röda korsets folkhögskola, en av Sveriges 155 folkhögskolor. Här undervisar 15 lärare. På skolan finns två grupper som lär sig svenska i kursen ”Svenska från dag 1”; en förmiddagsgrupp och en eftermiddagsgrupp.
Läs mer
Fortbildning: Specialpedagogik - [2022:06, 2022-06-15] Som sfi-lärare har man ofta olika grupper med många elever och arbetstiden är fylld med undervisning, planering, NP och betygsättning. Samtidigt behöver alla lärare ibland en paus från skolan och eleverna för att kunna ladda batterierna, få ny input och bli inspirerad till att använda nya metoder och material och inte minst för att utvecklas som lärare. Då kan fortbildning vara ett alternativ.
Läs mer
Ny och gammal kunskap – möjligheter och risker - [2022:06, 2022-06-15] Kunskap är inte bara värdefull. Den är också en färskvara. Att ständigt införskaffa ny kunskap är både krävande och ibland till och med onödigt om kunskapen redan finns inom organisationen. Hur ska man då tänka kring kunskap, fortbildning och lärande?Kunskap inom organisationer kan naturligtvis anskaffas på en mängd olika sätt.
Läs mer
1 2 3 4 72