När elever är med

Text: Ivana Eklund

[2019:11, 2019-11-15] Bland det roligaste som finns är att efter en utflykt skapa en film tillsammans med eleverna.

Jag kommer ihåg en gång, när vi åkte med en gammal ångbåt på Eskilstunaån. Jag dokumenterade färden med mobilkameran. Tog foton på allt vi gjorde och såg och filmade även korta snuttar för att fånga omgivningens ljud. I klassrummet dagen därpå tittade vi på allting och återupplevde utflykten. Med utgångspunkt i bilderna och videoklippen byggde vi stegvis upp språket och en kronologisk berättelse: först i tal, sedan i skrift. Inför nästa lektion laddade jag upp bilderna och klippen i videoverktyget iMovie och skapade ett bildspel. Vi övade mer på språket för tanken var att elevernas röster skulle bli speakerröster i en film. En febril aktivitet och samarbete rådde. Tal, uttal och flyt övades. Det var en B1-grupp.

Meningsfullt och användbart

Till slut var vi redo att spela in. Vi hade kul. Jag la på bakgrundsmusik. Vilket resultat! Det var med äkta stolthet som eleverna sedan visade filmen för sina familjer.

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.