AI och teknikstödd språkutveckling
Text: Annsofie Engborg.
[2024:04, 2024-04-15] Artificiell intelligens, AI, brukar beskrivas som ”förmågan hos datorprogram att efterlikna mänskliga funktioner”. I språkundervisningen används olika former av AI bland lärare och elever.I utbildningssammanhang rör samtalen ofta generativ AI, det vill säga den typ av artificiell intelligens som skapar nytt innehåll, som exempelvis text- och bildskapande. Till detta hör talsyntes och översättning.
ChatGPT kan generera naturligt språk med hjälp av just AI. Med hjälp av promptar, instruktioner, kan ChatGPT skriva en text och även översätta den, förenkla en text, skapa listor och tabeller. Den kan även vara en form av study buddy som ställer frågor till och har dialog med eleven. När chatboten tillfrågas att sammanfatta samtalen gör den det. Chatboten kan till och med transkribera ett pågående samtal mellan dig och din elev – och översätta era repliker till det språk som du anger i din prompt.
Enligt en undersökning från PwC (2024) uppger en knapp femtedel att de har implementerat AI i sitt företag. För vuxenutbildning och högskola domineras samtalen om AI om elevers och studenters otillåtna hjälp med att låta ChatGPT producera deras texter. Parallellt växer intresset för lärare att använda sin chatbot till att planera, utforma och individanpassa uppgifter – och faktiskt undervisa om hur eleven kan använda ChatGPT som study buddy i sina språkstudier.