Krönikör: Ali Alabdallah

Anpassade lässtrategier saknas på sfi-skolor

Text: Ali Alabdallah

[2022:10, 2022-10-15] Att använda lässtrategier för sfi-elever är viktigt. Det har jag lärt mig av livet, inte på universitet i Syrien.

När jag började studera svenska som andra språk började jag stryka under viktiga och nya ord, anteckna översättning på modersmålet, markera nyckelord, analysera texter och försöka hitta motsvarande substantiv eller adjektiv till orden. De här lässtrategierna har hjälpt mig att bli bättre på läsförståelsen och utveckling i svenska. Det var helt avgörande för min djupare förståelse till svenska är min lust och intresse att samka språket genom kombinationen av bild, rörlig bild, ljud och texter. Det vill säga att titta på svenska nyheter på tv. Och här vill jag betona vikten av media för att göra läsning ännu mer roligare jämför med den traditionella läsningen av böcker och andra tryckta texter.

Forskningen säger att kombinationen mellan att använda alla sinnen samtidigt som vi använder språket aktivt kan underlätta för minnet, så att det blir lättare att komma ihåg orden till 90 procent.

Tyvärr saknade jag undervisning i och om lässtrategier i sfi-skolan och det önskade jag att det skulle finnas – särskilt för de kortutbildade eleverna. Det var min upplevelse i alla fall men hur det är i sfi-undervisningen idag kan säkert variera från skola till skola och från kommun till kommun.

Utmaningen för läsförståelsen på svenska är ofta att man fastnar på ordens betydelse och uttal. Det kräver att lärarna funderar över hur lässtrategier kan övas och vilka lässtrategier i övrigt som passar målgruppen förutsättningar och behov.

Ali Alabdallah

Författare och folkutbildare

 

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.