Att mötas över studievägarna
[2024:02, 2024-02-15] Ord, fraser och uttal kan med fördel övas tillsammans i vardagsnära talövningar och i sång. I Falkenberg möts sfi-eleverna över studievägsgränserna för att varannan vecka öva dialoger och varannan vecka sjunga i kör.Den återkommande kritiken i Skolinspektionens senaste rapporter är att sfi-undervisningen inte är tillräckligt vardagsnära. I lärarlaget i Falkenberg finns ett engagemang och en utvecklingsiver bland lärarna. Där har alla lärare på sfi sedan i höstas ett utvecklingsarbete med ämnet vardagsfraser. Varannan torsdag sjunger alla elever på sfi i ”Världens kör”, där svenska sånger sjungs tillsammans, oavsett studieväg och kurs.
– Varannan arbetar vi fokuserat med vardagsnära tal, berättar Margareta Karles.
– Vi kopplar ihop övningarna med vardagsnära situationer, förklarar Veronica Frejeberg.
Genom att lärarna ser över sina scheman kan de se vilka grupper som skulle kunna samarbeta och öva tillsammans. Eleverna får alltså möta elever från olika klasser.
Hur går det att blanda studievägar och kurser?
– Vi arbetar med att eleverna inom sfi ska få möta varandra på olika sätt. I höstas parade vi ihop två sfi-klasser med varandra . Nu under vårterminen har klasserna fått en ny sfi-klass att jobba tillsammans med. Det betyder inte alltid att de som är bättre bara lär de övriga. Det är ett ömsesidigt givande och tagande.
Sfi-pedagogerna har tillsammans samlat och arbetat fram material inom olika teman. Lärarna jobbar parallellt med 6–7 olika teman och fyller på i en gemensam bank som samtliga lärare kan se och har tillgång till. Dessa har sedan blivit underlag för samarbetet.
På vilket sätt är de vardagsnära?
– Vi pratar med eleverna om vad de gör utanför sin studietid. Vilka ord behöver jag på föräldramöte och utvecklingssamtal och hur säger man? berättar Margareta Karles.
– Vi har utgått från närområdet och vad som finns här i Falkenberg: Polis, bibliotek, Vårdcentral, mataffärer, bostad och hyresvärd, äldreomsorgen.
– Och så pratar vi förstås om vad de behöver kunna säga och uttrycka här i skolan också. Hur studerar vi, hur lär vi oss? Det blir bra diskussioner, tillägger Veronica Frejeberg.
Vad säger eleverna om att det är blandade grupper, även här?
– Eleverna uppskattar att träffas över klassgränserna.
– Det är roligt att träffa andra elever än dem man är vana vid.
Vissa fraser är ”konstiga” och behöver övas. Alla elever behöver bredda sitt kunnande. Ett exempel är hur vi säger att det är bra och att vi inte önskar något mer: ”Nej det är bra tack”!
Och varannan vecka har ni kören?
– Ja, då samlas alla sfi-grupper i det vi kallar för ”Världens kör”. Då tränar vi uttal med sång. Vi använder Bornemarks ”Svenska med sång”. När vi hör att de sjunger fel, tränar vi den vokalen eller det ordet lite extra, exempelvis i Eva Bornemarks sång: “Vem är DU?”. U-ljudet är ju knepigt för många av våra elever att använda, det blir ofta ett O-ljud.
– Förutom sfi-eleverna , deltar ibland en grupp från gy-vux som läser SAS och en blind elev från anpassad skola som kommer med sin lärare och sjunger.
– Vi har många kreativa elever här som också hittat på egna verser till givna melodier:
Arbetet med att särskilt fokusera på vardagsnära fraser och uttryckssätt är ett intensivt fokusarbete som pågår fram till sommaren. Lärarna ser hur uppskattat det är och vill själva gärna jobba vidare i höst, men i dagsläget har de inte bestämt hur de ska fortsätta.
Sannolikt kommer ett annat fokus att ta över med ett nytt utvecklingsarbete