Bäst på sfi?
Text och foto: Annsofie Engborg
[2019:12, 2019-12-15] Enligt Stockholms stads kundnöjdshetsundersökning är NTI-skolan den skola som fått bäst omdöme av sina sfi-elever. De ger 5,0 av 5,0 möjliga. Varför är eleverna så nöjda? Vi besöker NTI-skolans sfi-lärare på Söder i Stockholm.NTI-skolan ingår i AcadeMediakoncernen och har bedrivit distansundervisning i över 50 år. Även sfi-undervisningen bedrivs på distans. Hur går då ekvationen ihop? Det är sällan man hör att sfi-elever rekommenderas distansundervisning. Även professor Andreas Fejes (LiU) förhåller sig kritisk till distansundervisning. Hur är det möjligt att bedriva distansundervisning och samtidigt ha så nöjda elever som NTI-skolan verkar ha?
Peter Haglund, enhetschef, tar emot vårt besök vid entrén och svaret på varför eleverna är nöjda låter inte vänta.
– Våra sfi-elever får tillgång till hela kursen när de börjar hos oss. Vi har tagit fram en lättnavigerad plattform utifrån elevernas önskemål och de ser alla övningar och inlämningsuppgifter direkt. De kan dessutom välja att studera i en högre studietakt än den inlagda om de skulle önska det. Detta innebär att de kan läsa klart sina kurser snabbare än beräknat och på så sätt kunna komma ut i arbetslivet eller studera vidare tidigare än beräknat. Att kunna få överblick, kunna påverka och känna kontroll ger trygga – och nöjda – elever, konstaterar Peter Haglund nöjt.
Det märks att det är juletid, för här doftar glögg och personalen har samlats inför årets julbord. Vi tar plats i ett konferensrum med kaffe och pepparkakor på bordet. Peter Haglund är noga med att påpeka att lärplattformen som NTI-skolan använder inte är något beställningsjobb som några externa teknikkonsulter har tagit fram. Den är i högsta grad egenutvecklad och har tagit sin form ur det pedagogiska och inte omvänt.
Lärarna Silvia Saba Lager och Sabrina Cimirotic Cop ansluter till rummet och är inte förvånade att de har nöjda elever.
– Något som eleverna verkligen uppskattar är att ha tillgängliga lärare. Eftersom våra elever är distanselever är det extra viktigt att eleven inte känner sig lämnad ensam till sina studier. Via flera ställen i vår lärplattform (visar) ser eleverna var de kan klicka för att enkelt kunna mejla eller ringa till sin lärare, berättar Silvia Saba Lager.
– Lärarna jobbar i arbetslag och i varje kurs finns också extra lärare inlagda så att eleven kan nå en annan lärare ifall den ordinarie läraren är upptagen i telefon, sjuk eller ledig, fyller Peter Haglund i.
Sabrina Saba Lager och Silvia Cimirotic Cop framhåller också värdet av att eleverna får en överblick redan från dag 1. Det ger eleverna en total bild över vad som förväntas av de under kursen och när de olika uppgifterna ska genomföras. Tack vare den omfattande banken med övningar i de olika färdigheterna kan lärarna anpassa ’uppgiftslistan’ och addera eller ta bort övningar för eleven.
– Vi kan invidivanassad i all oändlighet, men vi utgår från en mall som ser likadan ut för alla elever i gruppen, förklarar Sabrina Saba Lager. Den mallen har arbetslaget tillsammans jobbat fram så alla lärare får säga sitt i kursutvecklingen.
Lärplattformen och kursen är enkel och avskalad, men innehåller precis de finesser som lärare och elever behöver för att fullfölja och individanpassa sfi-kursen på distans. Eleven har en egen inkorg med meddelanden, kan se sin egen studieplan och systemet skickar ut en påminnelse vid förseningar. Vidare finns en symbol för nyheter, där exempelvis ändrade öppettider kan anges. NTI-skolan har även en egen bokhandel för sina 285 kurser. Denna bokhandel är dock filtrerad efter de kurser som eleven går när denne är inloggad i lärplattformen – så här finns bara tillgång till läromedletSpråknyckeln.
– Övningarna är sammanvävda med läromedlet Språknyckeln. Varje övning har en deadline, så eleven kan se när det är dags att lämna in, säger Sabrina Saba Lager.
– Vi har ett mycket bra upplägg och bra uppgifter som vi kan uppdatera när vi vill. Om vi märker att vi får samma eller liknande frågor från många elever så ändrar vi utformningen av uppgiften och då tar vi genast bort ett hinder för alla kommande elever. Extra uppgifter finns lättillgängligt och vi är snabba att svara på deras frågor, upplyser Silvia Cimirotic Cop.
Varje måndag förmiddag är det uppstart hos NTI-skolan i Stockholm. Distanseleverna som ska påbörja sina sfi-studier kommer då in till lokalerna och får en genomgång av kursupplägg och systemet och eleverna får även träffa sina lärare. Under uppstarten så får eleven också sin litteratur. Om eleven inte skulle ha möjlighet att närvara vid uppstarten finns uppstarten filmad och ligger i samtliga kurser så att eleven kan se denna flera gånger om han eller hon skulle känna sig osäker på något. Distanselever hos NTI-skolan har även möjlighet att komma in och få stöd av lärare på plats – något som eleverna hittills inte har behövt göra. De får tillräckligt med stöd på distans.
På frågan om det finns chatt- och diskussionsforum för eleverna svarar lärarna i en mun att det gör det, men används i princip inte alls.
– De är här för att bli klara med kursen och kunna gå vidare, svarar Silvia Cimirotic Cop snabbt.
– De får den hjälp de behöver. Det är som att de inte tycker att de behöver varandra.
Att ha nöjda elever skapar även positiva bieffekter.
– Eleverna ska vet vad de ska göra. De har möjlighet att kontakta oss när de vill. Lyxigt för eleverna att kunna göra det. Eleverna känner sig både sedda och hörda, något som vi lägger mycket vikt vid berättar Silvia Cimirotic Cop.
– Att vi är två lärare som kan samarbeta och sambedöma och erbjuda eleven en bedömning av ytterligare en lärare gör eleven lugn och nöjd. Det upplevs rättvist, förklarar Sabrina Saba Lager.
Har dessa nöjda elever nöjda lärare?
– Ja, vi lärare får möjlighet att påverka och anpassa och samplanera våra egna kurser. Vi får också mycket utrymme att utbilda oss. Vi har heller ingen överbelastning, ler Sabrina Saba Lager.
Och ur skolledarperspektiv?
– Här på NTI-skolan har vi bara egen personal, personal som är anställda här av oss. Det tror jag är en viktig framgångsfaktor. Lärarna finns tillgängliga för sina elever 40 timmar i veckan och eleven alltid har lätt att få tag på sin lärare, avslutar Peter Haglund.