Ny bok
Språkdidaktik för yrkeslärare
Text: Annsofie Engborg.
[2023:04, 2023-04-15] Språket är lärarens undervisningsredskap och elevernas lärverktyg, konstaterar Jenny Edvardsson, doktorand i pedagogiskt arbete, och Barbro Bruce, docent i utbildningsvetenskap i nya boken Språkdidaktik för yrkeslärare.I boken Språkdidaktik för yrkeslärare. Utmaningar och möjligheter (2023) visar författarna lärarens centrala roll i undervisningen. Läraren behöver vara tydlig och noggrann med begrepp och språkliga uttryck, erbjuda stödstrukturer och ge eleverna rikligt med möjligheter att använda språket på olika sätt.
Författarna betonar att undervisningen ska vara ”språkligt tillgänglig”. Med det menas att lärare, genom att kunskap om elevernas språkliga förutsättningar, skapar förutsättningar för att göra eleverna språkligt involverade och delaktiga. Språket tillgängliggöras för eleverna. Eleverna behöver både förstå skolspråket och branschens fackspråk. Med lärarens medvetenhet om elevernas skilda erfarenheter av att läsa, skriva och kommunicera muntligt kan lärarens språkdidaktiska skicklighet leda till elevens språkutveckling.
I boken lyfts språkets roll i både yrkesutbildningen och arbetslivet och hur en språkdidaktiskt hållbar undervisning kan gå till. En större del av boken behandlar de språkliga utmaningar som finns inom ramen för yrkesutbildningen.
Läs mer: https://www.gleerups.se/pa-gang/aktuellt/sprakdidaktik_for_yrkeslarare