Checklistor och skärminspelning
Text: Annsofie Engborg.
[2024-12-15; 2024:12] Hur ska eleverna veta vad som krävs för godkänt om de inte undervisas i det? Med hjälp av cirkelmodellen som pedagogiskt stöd kan du medvetandegöra dina elever i detta.Ett effektivt sätt att vägleda eleven i lärande är att med via en reflekterande dialog och varierande arbetsmetoder uppmärksamma och medvetandegöra eleven om textkvalitet. I den pedagogiska modellen som kallas cirkelmodellen börjar du med att inventera elevernas förförståelse och förkunskaper om den specifika texttypen samtidigt som du också samlar elevernas kunskaper om ord och begrepp inom det område som ni för tillfället behandlar i undervisningen. Cirkelmodellen är stöttande och vägledande eftersom utgångspunkten är elevernas förkunskaper och att du stegvis lotsar eleven i lärande genom att samtala om färdiga texter, malltexter, och att ni övar att skriva en text tillsammans. Genom era gemensamma reflektioner och observationer steg för steg, får eleverna både utveckla språket och kunskaperna parallellt.
När eleverna sedan ska skriva en text, i par eller individuellt, behöver de en checklista för att på egen hand kunna granska sin egen text – rubrik, ingress, formuleringar, interpunktion, stavning, ordföljd etc. På samma sätt kan checklistan användas när de ska granska andras texter och ge återkoppling på dessa.
Ett sätt för eleverna att kunna ta till sig återkoppling på sin skrivna text är att du visar och kommenterar texten genom att göra en skärminspelning. Visa och kommentera, steg för steg, så kan eleven följa vad du ser, hur du tänker och hur du bedömer. Filmlänken kan eleven sedan se många gånger för att repetera och förstå på djupet. Skärminspelning gör du enkelt förslagsvis i Teams, Zoom eller Loom.