Chefredaktören
Skrivövningar relevanta för den vuxnes liv
Text: Annsofie Engborg
[2022:05, 2022-05-15] Jag är på en skola någonstans i en mellanstor kommun i Sverige. Vi pratar om vad vi egentligen gör i undervisningen och vad eleverna faktiskt behöver. Vuxna kompetenta individer med bred erfarenhet av livet. Vad ägnar vi tid åt i undervisningen?Jag möter en lärare som helt och hållet följer läromedlets övningar, med argumentet att ”Det blir enklast så”. Kollegan försöker dölja sitt ogillande och utbrister stolt att det även finns övningar (en övningsbank) i lärplattformen, vilket är bättre, eftersom man kan plocka fritt där. Ingen av lärarna har elevperspektivet. Ingen av dem sätter individen och individens behov i centrum.
I facebookgrupper ser vi då och då ”Jag ska titta på film med mina elever imorgon. Vad ska vi se?” och ”Jag har fått en 2C-grupp. Vad ska jag göra med dem?” och ”Är det någon som har bra övningar till 1D?”. Varje gång jag ser inläggen tänker jag tyst: ”Har du frågat dina elever? Vilka är de individer som du har framför dig? Hur ser deras vardag ut? Vad behöver de kunna säga, skriva och kommunicera om på svenska just nu?”
I detta nummer av Sfi-lärartidningen tittar vi närmare på skrivande och skrivövningar. Hur kan vi skapa en sfi-undervisning där varje vuxen känner att undervisningen är meningsfull och att de skrivövningar de får är direkt användbara i deras liv.
Det är onekligen där vi behöver börja. Hos individen.
Trevlig läsning!
/Annsofie Engborg