Chefredaktören
”Hur väcker vi skrivlust?”
Text: Annsofie Engborg
[2020:03, 2020-03-15] Efter en minst sagt mild vinter är vi framme i årets första vårmånad. Mars. Och snön faller när jag skriver dessa rader. Temat i detta nummer är skrivande. Ett tema som vi skulle kunna ha ett dubbelt så tjockt nummer om.Vi har tidigare haft ett temanummer om läsning och läslust. Detta nummer rör skrivande och skrivlust. Att skriva och titta på ens producerade text är ett tydligt sätt att synliggöra ens språkkunskaper. Att sätta ord och meningar på pränt, digitalt eller analogt, och gå tillbaka för att läsa och reflektera över det skrivna, ger eleverna möjlighet att få syn på vilka ord som har uppfattats rätt, stavas rätt och hur dessa ord kan användas tillsammans med andra ord. Med kamratrespons kan ytterligare en dimension skapas. Förstår andra min text?
I det här numret har vi träffat olika personer som har skrivandet som arbete och som delar med sig om metoder och modeller för skrivande. De berättar om sitt eget förhållande till skrivande.
Vi presenterar även en intressant bok om våra 50 vanligaste språk i Sverige.
Ett av de skolbesök som jag har gjort inför detta temanummer är på ABF i Göteborg. Där har sfi-eleverna en egen tidning. För dem fyller redaktionsarbetet en rad olika funktioner.
Redaktionsarbetet ger skribenterna
- en extra möjlighet att läsa, skriva och tala om det svenska språket
- en möjlighet att göra var och ens röst hörd i olika ämnen via tidningsartiklarna
- autentiska läsare – och texterna de skriver får större värde och betydelse än de texter som ’bara’ skrivs för läraren och för skolan
- extra möjlighet att delta i den givande skrivprocessen med handledning av redaktionschefen – och bearbeta varje text
- en möjlighet att gemensamt besöka och intervjua andra personer i samhället
- ett läromedel i sitt klassrum med för dem intressanta och relevanta texter som utgångspunkt
Att aktivera sfi-elever i ett tidningsredaktionellt arbete sätter igång många givande språkutvecklande processer parallellt. Att leda ett tidningsarbete på en sfi-utbildning kräver förstås noggrann planering och mycket arbete, men visst vore det väl intressant att testa?