Chefredaktören

Samtalskompetens, hur låter det?

Text: Annsofie Engborg. Foto: Mats Högberg

[2021:03, 2021-03-15] Muntlig färdighet behöver varje sfi-elev utveckla. Kommunikativ förmåga likaså. Men hur utvecklad kan och bör färdigheten eller förmågan bli? Går det att tala om samtalskompetens på sfi-nivå?

I det här temanumret har vi stannat till vid muntlig färdighet, ett område som intresserar mig personligen väldigt mycket. För dig som har undervisat i många år minns säkert uttalsmaterialet Så ska det låta och Så säger man, två välanvända klassiker, kan man väl säga, när det gäller prosodi respektive användbara fraser i svenska språket. För mina elever var det oerhört uppskattat att öva fraser inom olika områden – att tacka, att säga till, att säga ifrån, att be om hjälp, att uttrycka osäkerhet och säkerhet.

Med detta temanummer om muntlig färdighet hoppas vi på redaktionen att du ska hitta inspiration och uppslag till din undervisning. Läraryrket är ett kreativt yrke och ger oss stora friheter att vara påhittiga – men det är tillsammans med eleverna som vi kommer åt deras innersta önskan och behov av att kunna uttrycka sig muntligt. För att i förlängningen kunna ses som kompetenta talare. I samtal med eleverna om vad de gör och var de är utanför undervisningstiden ger oss en god vägledning i de dagliga behov som finns att kunna tala och samtala, och förstå hur man upprätthåller, avrundar och avslutar samtal. Ett slags samtalskompetens, helt enkelt.

Vi har även frågat Maria Rydell som har skrivit en avhandling om muntlig färdighet hur hon skulle välja att undervisa. Läs vad hon svarar på s. XX.

Trevlig läsning!

 

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.