Chefredaktören

”Våga rollspel och drama”

Text: Annsofie Engborg. Foto: Mats Högberg

[2020:11, 2020-11-15] Efter lång tids funderande inser jag att jag inte har någon egen intressant anekdot att dela med mig av. Ändå vill jag slå ett slag för rollspel och dramatisering i sfi-undervisningen.

Vi har konstaterat det många gånger vid det här laget – att språk inte bara är en uppsättning ord. Att kunna ett språk innebär att vi är i pragmatikens marker och utforskar vad man kan säga när och till vem. Hur säger man till? Hur säger man ifrån? Hur uttrycker vi våra tankar och önskemål utan att de ska landa fel för att de är för plumpa i sin formulering.

Ett mycket bra sätt att utveckla språk är att försätta sig i olika situationer i verkliga livet – och att förbereda sig i den formella utbildningen. Genom att spela rollspel och dramatisera (med eller utan manus) kan vi prata om hur man svarar och bemöter det som sägs.

I den aktuella dramaserien Hitta hem (UR 2020) har jag varit med och tagit fram en lärarhandledning och övningsblad. Här kommer ni att få dialogerna och berättarröstes repliker på pdf – enkla att skriva ut – och ger ett utmärkt tillfälle att öva turtagning i samtal, uttala med betoning och emfas, dramatisera och använda känsloregistret. Låt det vara en uppvärmning till fortsatt rollspel. Försätt Martina och Jamal i andra situationer. Vad händer då? Vad säger de?

I detta nummer av Sfi-lärartidningen tittar vi närmare på olika sätt att undervisa på sfi – hoppas det inspirerar!

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.