Digitala studiebesök på Stockholms muséer

Text: Cecilia Nordstrand. Foto: Anneli Karlsson (SMTM)

[2020:06, 2020-06-15] Efter månader av en annorlunda värld och Sverige i spåren av covid-19 har vi fått lära oss att anpassa oss på så många olika sätt. Digitala mötesplattformar är numera vardag för oss när vi har möten och när vi undervisar, men att gå på museum digitalt, är det möjligt?

I en värld i förändring är allt möjligt. Många muséer har digitala visningar och några har även speciella bokningsbara besök speciellt utformade för sfi-klasser.

På Vasamuséet i Stockholm går det att boka tid för ett digitalt besök, med det tema du önskar, allt från skeppet och människorna till kemi och Vasa, med fokus på konserveringen av skeppet. Det går också att få hjälp med olika uppgifter att förbereda, samt olika sätt att arbeta med redovisning av besöket.

Emelie Börefelt, pedagog på Vasamuseet, berättar att de lanserat ett erbjudande, ”Digital träff med museipedagog”, där de träffar elever via Zoom, Skype eller Teams.

– Som alltid när vi möter elever vill vi skapa förutsättningar för dialog och jag hoppas att det här kan kännasintressant och funktionellt för sfi-lärare och sfi-klasser, säger Emelie Börefelt.

Vad är bra med digitala studiebesök?

– Nu i coronatider är det ju naturligtvis lämpligt med tanke på smittorisken. Även annars kan det ha fördelar, då det geografiska läget inte spelar någon roll – om du exempelvis bor i Kiruna är det ändå möjligt att gå på studiebesök i Malmö!

Det finns också många fördelar med upplevelsen av studiebesök jämfört med att läsa en skriven text. Att öva det muntliga i interaktion är viktigt och något som sfi ibland fått kritik för att praktisera för lite av.

Många sfi-elever kommer från länder med mer av en muntlig kultur än Sverige och kan ha lättare att uttrycka sig muntligt.

Efter studiebesöket

Förberedelse är minst lika viktigt som efterarbetet. Då ges eleverna tillfälle att bearbeta innehåll och kunna återberätta om sina tankar, intryck och upplevelser.

– Att efter studiebesöket redovisa i form av en video eller en podd ger uttalsträning. Som lärare kan det också ge en mer kvalitativ och rättvis bedömning då det går att lyssna flera gånger, jämföra mellan olika elever från ett samlat material eller genom att låta en kollega lyssna om en känner sig osäker, tipsar Emelie Börefelt.

 

Exempel på muséer i Stockholm med digitala visningar:

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.