Chefredaktören
En riktigt givande undervisning – vad är det?
Text: Annsofie Engborg. Foto: Mats Högberg
[2022:03, 2022-03-15] Vi har alla haft dem i vårt klassrum – de storögda, entusiastiska och välvilliga, men också de andra som mest har något dimmigt och frånvarande i blicken. Som har sitt engagemang, sina tankar och sin längtan någon annanstans.För den som inte har bytt land och kultur och språk i vuxen ålder har svårt att föreställa sig hur det är. Vad det skulle betyda för identiteten och för ens framgång i språkutvecklingen och sociala framtid i det nya landet. Men spekulationerna är många ”Men jag skulle ju i alla fall … Om jag skulle flytta till ett annat land skulle ju jag i alla fall …”
Ja, du har också hört det där.
Att lära sig ett nytt språk är onekligen ingen enkel match. Att få ett ytflyt på en nybörjare nivå är en sak. Att verkligen behärska ett språk, men alla sina nyanser och mångtydigheter är något helt annat, det konstaterade vi i förra numret om pragmatik och kommunikativ kompetens.
I detta nummer tittar vi närmare på motivationsbegreppet, det som Bonny Norton snarare vill förflytta till att handla om investering. Genom att investera tid, kraft och oss själva i det nya landet och nya språket kan vi utvecklas. Men det är långt mycket lättare sagt än gjort. Norton kan du för övrigt träffa i höstens Symposium som Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) anordnar i höst. Ses vi där?
Med en önskan om trevlig läsning – och ett fortsatt fin vår,
/Annsofie Engborg
Chefredaktör