Krönikör: Kalle Cederblad
En vitamininjektion från Danmark
Text: Kalle Cederblad.
[2024:12, 2024-12-15] Ända sedan Symposion 2018 (Nationellt centrum för andraspråk) pratar vi fortfarande om “dansken”. Min kollega Mikael har lyssnat på en föreläsning med Michael Svendsen Pedersen (finns på YouTube) och är inspirerad, milt sagt. Temat är språkundervisning på arbetsplatsen.Pedersen identifierar tre tillvägagångssätt när man lär ut språk: kommunikativt, sociokulturellt och biografiskt. Vi som vill gjuta liv, bjuda in liv och ta eleverna ut i liv fastnar förstås för det biografiska. Hur kan undervisningen bli existentiellt relevant? Hur kan det vi tränar på respektera elevernas livshistoria och ta sikte på det de faktiskt hoppas på i framtiden?
Akademisk forskning med förankring i det praktiska som vi inte hittat i Sverige blev en gemensam utgångspunkt och inspirerade till många samtal om lektionsupplägg och aktiviteter. Mikael och min kollega Maria åkte något år senare till Danmark och studerade deras praktikupplägg i verkliga livet.
Och med det tackar jag för mitt år som krönikör här i Sfi-lärartidningen. Det har inneburit fina reflektionsstunder för mig. Texterna har tagit spjärn mot min lärarbiografi och jag avslutar gärna med ett extra slag för språk som liv och språk för livet.
Ha en riktigt god jul alla fina lärarkollegor i Sverige, Norden och var ni än befinner er.