Ivana Eklund tipsar
Flippat klassrum
Text och foto: Ivana Eklund
[2020:04, 2020-04-15] Fjärrundervisning pågår just nu inom sfi och flippat klassrum har blivit en metod för fler.Länkar till förinspelade videogenomgångar, podcasts och annat digitalt som kan användas i fjärrundervisningen läggs upp på lärplattformar, sms:as och whatsappas som aldrig förr.
Frågan som uppstår är hur vi skapar elevaktivitet och återkopplingar i samband med utskicket och flippandet. Du behöver t.ex. ge audiovisuella exempel på praktisk tillämpning och även ett par övningar av olika svårighetsgrad. Lägg in frågor som eleverna besvarar digitalt på ett och samma ställe – använd ett digitalt responsverktyg. Med hjälp av digitala responsverktyg kan du också ta reda på vilka avsnitt eleverna hade svårt att förstå. Padlet och Mentimeter är mina favoriter. De är enkla att använda, gratis och man kommer långt med dem.
Det omvända klassrummet
Vitsen med flippat klassrum är att skapa mer tid för interaktion och gemensamma aktiviteter på lektionstid. Om klassrummet är fysiskt eller virtuellt bör inte spela någon roll.