Forskningsöversikt om KL

Text: Annsofie Engborg

[2022:11, 2022-11-15] Vad vet vi om kooperativt lärande (KL) via forskningen? Den samlade forskningen visar att KL leder till högre motivation och har en positiv effekt på elevernas lärande. Men att placera elever i par eller grupp leder inte per automatik till lyckade språk- och kunskapsutvecklande samarbeten, utan kräver god struktur, vägledning och övning.

Metareflektioner är a och o. Var och en som deltar i samarbetsövningen behöver se sin egen roll i både det egna och de andras lärande.

För att samarbetsövningen ska lyckas och för att eleverna ska utvecklas behöver läraren planera, organisera, instruera, observera och ge återkoppling. Eleverna behöver ges utrymme att stanna upp och utvärdera samarbetsövningarna. Vad hände? Vad gick bra? Vad gick mindre bra? Varför? Hur kan vi göra alla mer delaktiga?

Översikt: https://www.visiblelearningmetax.com/influences/view/cooperative_learning

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.