Fortbildning i AI och AI-kompetens
Text: Annsofie Engborg.
[2024:09, 2024-09-15] Kunskaper om hur vi kan använda generativ AI är i ständig utveckling inom sfi. UNESCO har utkommit med en referensram för lärares AI-kompetens och i en nystartad facebookgrupp för AI delger sfi-lärare sina tankar och erfarenheter.Det bästa sättet att utvecklas inom AI och dess vida användningsområde är att pröva själv och tillsammans med kollegor. Att nyfiket utforska AI:s möjligheter och begränsningar. Internetstiftelsen och andra aktörer anordnar öppna seminarier om AI-användning och Lärarfortbildning anordnar utbildningstillfällen.
Enligt UNESCO:s referensram består lärares AI-kompetens av fem områden: 1) Människocentrerat tankesätt, där mänsklig handlingsförmåga och mänskligt ansvarstagande är centrala kunskaper, 2) Etiska perspektiv där etiska principer och ansvarsfull användning betonas, 3) AI-grunder där grundläggande AI-tekniker och tlllämpningsfärdigheter lyfts fram, 3) AI-pedagogik där AI-assisterad undervisning och pedagogisk integration är centralt samt 5) AI för professionell utveckling – om hur AI möjliggör livslångt lärande och hur AI kan förbättra organisatoriskt lärande. Samtliga fem kompetensområden har även
I september i år (2024) startades även en specifik facebookgrupp – ”AI för sfi-lärare” – om AI-användning för sfi-lärare.