Specialpedagogkonsult Maria Engstam svarar på dina frågor
Fråga:
Hej Maria,
Jag följer din spalt med intresse eftersom jag är både sfi-lärare och specialpedagog. Jag är med i facebookgrupper som Forum specialpedagogik, Specialpedagogiskt nätverk och Specialpedagogik för alla. Jag saknar forum för oss som enbart undervisar vuxna. Känner du till något forum eller nätverk för oss? (Finns det något på LinkedIn? Jag är inte särskilt aktiv där.) Hur många specialpedagoger finns det på Komvux? Vet du?
Och så vill jag passa på att fråga om boktips. Det vore bra om du kan skriva i din spalt när det kommer nya intressanta böcker. Vilken är din favorit inom specialpedagogik?
Karin
Svar:
Hej Karin,
Det finns tyvärr inte så många forum som gäller enbart vuxna elever. De tankar och idéer som gäller undervisning av yngre elever kan dock även appliceras på vuxna elever med den anpassningsförmåga som vi specialpedagoger är proffs på. Jag tycker att Specialpedagogiska Skolmyndigheten är de som publicerar flest intressanta artiklar. På deras sida på LinkedIn publiceras ny forskning, konferenser, artiklar och intressanta utbildningar och händelser. SPSM har även en podd som heter Lika värde, den är också intressant att lyssna på.
Min personliga favorit inom den specialpedagogiska världen är Mara Westling Allodi, professor i specialpedagogik vid Specialpedagogiska institutionen. Mara forskar bland annat kring de psykosociala aspekterna av lärandemiljöer. Hur de påverkar eleverna och hur lärare kan utveckla sin undervisning för att skapa goda förutsättningar för lärande för alla elever. Hennes forskningsfält är klassrumsklimat, relationer mellan lärare och elever, självuppfattning, självkänsla, motivation, delaktighet, autonomi och kreativitet.
Mara tittar också på hur långsiktiga utvecklingsprocesser av skolans organisatoriska klimat påverkar elevernas välbefinnande och resultat. Hon är intresserad av utvecklingen av utbildningssystem och undervisningspraktiker som stödjer alla elevers lärande och välbefinnande. Mycket intressanta och viktiga områden.