Fråga specialpedagogen
Specialpedagogkonsult Maria Engstam svarar på dina frågor
Tack alla läsare för de frågor som jag har fått från er under året. Det gläder mig att se att det finns ett intresse av specialpedagogik. Snart går flera av oss på semester, och jag vill passa på att skicka med några rader om kursstart och kartläggning. Och ett boktips. Sfi är ju speciellt eftersom det är kontinuerlig intagning – så av just den anledningen är starten kanske extra viktig?
Glad sommar önskar jag er!
Det är viktigt att skapa en trevlig start när elever börjar sina studier och kommer in i en kurs. I gruppen kan de nya välkomnas med gemenskapande aktiviteter. Elevernas identitet kan visas på olika sätt och är långt mycket mer än att ta med en maträtt från det egna landet. Fundera på olika aktiviteter som är språkutvecklande att få igång diskussioner och berättelser om kan vara en god början. Mingelbingo eller dilemman att ta ställning till kan vara en bra isbrytare. Det är viktigt att eleverna lär känna varandra.
Läraren behöver kartlägga varje elev och utreda om eventuella särskilda behov finns. Ta gärna hjälp av en specialpedagog. Det är viktigt att placera dem i klassrummet utifrån deras behov. Det är bra att placera elever som kan stötta varandra bredvid varandra. Det är också bra ifall de har olika kompetenser och kan stötta varandra, på det sättet får de använda sina olika styrkor.
En viktig anpassning är att använda bildstöd i undervisningen. Kom ihåg att låta eleverna bidra med bilder som de själva har fotat. Det är bra att använda sig av bilder ofta, men det kan finnas kulturella filter som gör att vissa foton inte är tillräckligt tydliga för eleverna.
Det är också viktigt att ta hänsyn till att elever lär sig på olika sätt. Därför bör vi tillämpa en differentierad undervisning där variationen ska finnas såväl i innehållet (vad som ska läras) och processen (hur det ska undervisas) som hur det ska redovisas. Alla elever lär sig på olika sätt och det är nödvändigt att anpassa undervisningen utifrån de olika behoven. Det är allra bäst ifall man kan blanda de olika undervisningsmetoderna och redovisningsformerna för att variera undervisningen.
Ta inte på dig hela uppgiften själv att fotografera och ta med föremål. Involvera eleverna Många lär sig bäst genom att själva få ansvar, som att ta fotografier, ta med föremål och berätta.
Tips på sommarläsning
Boken Pedagogisk utredning och kartläggning – att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd är visserligen skriven med grundskolebarn och Lgr11 i åtanke och inte Lvux12, men är ett bra stöd för lärare om själva kartläggningsprocessen.