Fråga specialpedagogen
Specialpedagogkonsult Maria Engstam svarar på dina frågor
”En av våra stora utmaningar är sfi-elever som inte gör någon särskild progression. Vi har försökt låta elever komma ut i praktik, men det har inte heller varit utvecklande för språket. Hur kan en specialpedagog hjälpa oss på vår skola med detta?”
Gun, sfi-lärare och Johanna, studie- och yrkesvägledare
Svar:
Anledningen till att en elev inte gör någon progression kan vara väldigt varierande. Det kan handla om att det är för svårt eller ibland faktiskt för lätt. Det är viktigt att hitta rätt nivå för varje elev och en noggrann kartläggning är därför nödvändig. Då kan det vara bra att få hjälp av en specialpedagog. Specialpedagogen kan också få syn på om eleven har några inlärningssvårigheter och ge lärarna verktyg för att kunna hjälpa eleven med dessa.
Ibland saknar elever motivation. Då kan de behöva motivationssamtal, coachande samtal. Varför ska man kunna språket? Hur är det relaterat till deras framtid och livet i Sverige? Förankra därför uppgifter med dagliga livet. Vad ska man kunna när man bor i Sverige? Ta in texter och autentiska situationer i vardagslivet som de inte förstår. Om man börjar med det som är nära eleverna är det lättare att förankra kunskap med erfarenhet.
Sen är det extra viktigt att man hittar elevernas styrkor, lyfter och bygger på dessa. Då få eleven ökat självförtroende och tycker också att skolarbetet är roligare.
Viktigt att de får lära sig i samspel och kommunikation.