Chefredaktören
Framgångsrik fortbildning – finns den?
Text: Annsofie Engborg.
[2022:06, 2022-06-15] Boktiteln Förbättring i en förändringstrött skola (Robinson 2017) kan få både lärare och skolledare att le en smula. Vem orkar ännu en förändring? Varje skolledare behöver dock skapa organisatoriska förutsättningar och planera för skolutveckling och förbättringsarbete för att en fortbildning ska få genomslagskraft. Hur gör vi det?Ytterligare en vår är till ända och sommarledigheten hägrar runt midsommartid. I mina uppdrag som fortbildare har vi haft en intensiv fortbildningsvår i flera från varandra spridda kommuner. Istället för enstaka föreläsningsdagar blir det allt vanligare att skolledare förstår värdet av att planera flera fortbildningstillfällen under ett halvår eller år, så att det blir utrymme för att bearbeta och praktisera innehållet på olika sätt över tid. Som en eld som likt olympiska elden ska vara länge, istället för att vara tillfällig som ett tomtebloss.
När jag kommer tillbaka till skolan och följer upp det tidigare föreläsningstillfället, adderar något nytt – och därefter ges lärarna nya utmaningar i att med små medel förändra sin undervisningspraktik.
Nyckeln till framgångsrik fortbildning är inte bara att organisera och planera fortbildningen över tid. Nyckeln är i mångt och mycket att verkligen få med lärarna på tåget. Att få så många som möjligt att förstå syftet med fortbildningen och att vi alla gör detta för att utveckla undervisningen för elevens skull.
I det här numret av Sfi-lärartidningen möter vi både skolor som satsar på fortbildning och fortbildningsföretagen.
Vi hoppas att det här numret inspirerar!
Vi på redaktionen önskar er en riktigt härlig sommar.
Vi ses i september igen.
/Annsofie 🙂