Gästskribent

”Glöm inte den sociala biten”

Text: Maria Rådstam, IT-pedagog och sfi-lärare, sfi Norrköping. Foto: privat

[2020:04, 2020-04-15] Den 18 mars slog en nyhetsbomb ner i Skolsverige. Gymnasieskolor och vuxenutbildning rekommenderades att gå över till distansundervisning över en natt. Sfi på Vrinnevipark i Norrköping byggde på rekordtid upp en lärplattform som inte bara skulle leverera undervisning, utan som även skulle fungera som en trevlig träffpunkt för alla som satt hemma och studerade.

Många som tänker på distansundervisning ser framför sig en elev som sitter hemma och läser och en lärare som skickar uppgifter och bevakar elevens framgångar genom kommentarer och stöttning. Det är en ensam bild och det är få som lyckas med den typen av utbildning. Risken är stor att eleven känner sig utelämnad och att motivationen går ner.

Ett land som ligger före alla andra inom forskningen på distanslärande är Australien. Landet som bedrivit distansundervisning sedan komradions dagar. I den engelskspråkiga världen talar man om det här fenomenet som social presence och det var visat sig att det är det som är den viktigaste komponenten för att eleverna ska lyckas med studier på distans. Genom att använda sociala medier och bjuda in till diskussioner och samarbeten mellan eleverna ökar känslan av gemenskap och inkludering, vilket i sin tur ökar motivationen. En sådan enkel sak som att eleverna uppmanades att lägga upp en profilbild ökade elevernas resultat markant. Vi går från ett anonymt klickande till att se och bli sedda.

Starten – en social plattform

När vi fick beskedet att Vrinnevipark skulle växla om till att bara undervisa eleverna på distans valde vi att i första hand satsa på att samla alla elever på en och samma plats. Alla skolans elever lades därför upp i en lärplattform där vi öppnade forumtrådar och en Facebook-liknande anslagstavla. För att öka känslan av en community uppmanades alla elever att lägga upp någon form av profilbild. Istället för att lärare på skolan behövde jaga sina egna elever och samla dem började nu eleverna strömma in själva. Redan första kvällen hade 93 elever loggat in, detta trots att vi inte hunnit kontakta så många. När hela skolans elever skulle till samma ställe kunde de hjälpa och visa varandra. Första kvällen var det många som loggade in bara för att skicka ett meddelande och fråga om lärare och elever mådde bra och det här blev startskottet för en träffpunkt där alla kunde trivas och hjälpa varandra.

Det går att bygga upp diskussioner och anslagsväggar i de flesta moderna lärplattformar och det bästa är att det bara behöver byggas en gång så finns de sedan. Det är förresten en fördel att läraren håller sig på ett visst avstånd från diskussionsgrupperna. Det är precis samma fenomen som i klassrummet. Eleverna kan jobba på bra i en grupp, men så snart läraren sätter sig vid bordet blir det lätt en besvärad tystnad. Det är samma sak på internet. Det viktiga är att eleverna tränar på att skriva och formulera sig och bara vetskapen att kompisarna kommer att läsa vad de skriver gör att de flesta anstränger sig mer än om bara läraren ska se det.

Motiverande inslag

Som ett sista inslag i gemenskapen ordas varje vecka ”Veckas Kahoot” med olika frågor för B-, C- och D-eleverna. Kahooten är inställd på ”challenge”, vilket gör att den pågår under en vecka. Länken klistras in på skolans ”vägg” och eleverna brukar snabbt börja tävla! När veckan är slut koras vinnaren. Det är just den typen av detaljer som gör att det känns roligt att komma in i gemenskapen varje dag.

Redan klockan 06.00 kommer de mest morgonpigga eleverna in och hälsar med ett glatt ”god morgon” i flödet. Sedan börjar en ny dag. En dag som inte bara handlar om länkar hit och dit och uppgifter man inte förstår, utan en ny dag av sfi med kompisarna.

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.