Gästskribent:
Sång som integrationsprojekt
Text: Jessica Bergmar
[2019:05, 2019-05-15] Jag jobbar på SFI i Mjölby och vi har sedan några månader tillbaka ett samarbete med en sångpedagog. Hon heter Ida Fridlund och är en viktig del av kommunens integrationsprojekt.
Ida kommer till oss på Vuxenutbildningen varje fredag och träffar eleverna i kurs A och B i studieväg 1. Vi jobbar tematiskt och sångerna väljer vi utifrån vad vi jobbat med under veckan.
Vi tycker att det finns flera fördelar med att ägna 45 minuter i veckan åt sång. Eleverna får tillfälle att repetera och det ger även bra uttalsträning. Eleverna blir engagerade och känner sig delaktiga. Det märks att sången kan vara en bra hjälp för att minnas svenska ord och fraser.
Utmaningen kan ibland vara att få fram sånger som ligger på en bra nivå, dvs. att de varken är för svåra eller upplevs som barnsliga. Idas kompetens som sångpedagog kombinerat med lärarnas erfarenhet bidrar till att sången är en rolig och givande del av undervisningen.