Gästskribent
”Tänk om läromedel vore inlästa med reduktioner!”
Text: Mikael Johansson Holmström
[2021:11, 2021-11-15] ”Jag förstår dig och kompisarna i klassen. Men vad ska jag göra för att förstå när svenska pratar snabbt?”Detta är kanske en av de vanligaste frågorna jag får från mina elever – och ett komplext problem som döljer många färdigheter. Men en ”quick fix” som jag jag har envisats med är att träna systematiskt på uttalsreduktioner.
Jag har gett mina elever en lista med knappt trettio reduktioner, där man kan se att ”jag” i skrift blir /ja/ i tal, att /å/ kan betyda ”och” och ”att” – och så vidare. Listan och en tillhörande film på YouTube blir sedan utgångspunkt för all gemensam och individuell högläsning varje dag därefter.
Om det står ”Det är inte” i texten, är det helt enkelt förbjudet att uttala det. Man måste uttala det /deente/. Om det står ”att vara med” i texten, måste man uttala det /åvame/. Överraskande nog brukar detta faktiskt vara en stor aha-upplevelse för många. Och just genom den konsekventa lästräningen brukar de flesta automatisera ett naturligt uttal efter hand.
Den snabba svenskan blir mer begriplig. Härnäst på min önskelista: att även alla sfi-läromedel vore inlästa med reduktioner!