Återkoppling
Text: Annsofie Engborg.
[2024:12, 2024-12-15] Återkoppling kan ges på olika sätt och med fördel i en mix av explicita och implicita metoder. De explicita visar tydligt vad eleven behöver korrigera och utveckla och de implicita tränar eleven att upptäcka regler själv.För att eleven ska kunna ta till sig återkopplingen behöver den ges med ord som eleven förstår. I början av sfi behöver du därför ge återkopplingen på ett språk som eleven talar, gärna i en språkgrupp där andra elever kan beskriva och förklara på det gemensamma språket. Använd explicit återkoppling för att visa vad som ska korrigeras och utvecklas – och varför. Med hjälp av visuellt stöd i form av färgkodning kan eleven enkelt se ett mönster i återkommande feedback.
I forskning kring återkoppling vet vi att direkt feedback är gynnsamt i samband med uttal och grammatik, men att fördröjd återkoppling kan tillämpas när du inte vill störa flödet av konversationen. Om övningen går ut på att hålla i gång ett samtal bör det inte avbrytas av korrigering.
Med tiden ökar individens medvetenhet och kunskap om vad som är rätt och fel, passande och mindre passande i språket i samband med samtal och skrivande. Uppmuntra därför eleven att själv reflektera över vad som saknas i en mening eller om sätt att uttrycka sig muntligt i samtal.
Avslutningsvis är det av största vikt att hitta en balans mellan korrigeringar och positiv återkoppling, så eleven faktiskt blir uppmuntrad att fortsätta uttrycka sig på svenska. Individen behöver känna sig bekräftad och få veta vad som är bra i text och tal. Att få alltför mycket korrigeringar tillbaka är sällan inspirerande och upplyftande.