Hej där, Skolforskningspodden!
Text: Annsofie Engborg. Foto: Anna Hedman
[2021:02, 2021-02-15] Undervisningen ska ta avstamp i forskning och beprövad erfarenhet. Ett av många sätt att ta del av aktuell forskning är att följa Skolforskningsinstitutet som har i uppdrag att sammanställa och förmedla forskning. Det gör de i både tryckt format och i en egen podd.
Hej Alva, du programleder Skolforskningsinstitutets podd. Berätta gärna lite kort om hur tankarna gick i samband med planeringsarbetet
– Arbetet vi gjorde med att planera podden handlade om att hitta ett format som passar för vår målgrupp: lärare och förskollärare, men även för rektorer och skolledare. Vi ville på ett begripligt och intresseväckande sätt prata om forskningsresultat från Skolforskningsinstitutets systematiska översikter och från våra finansierade forskningsprojekt. Vi vill diskutera skolforskning kring metoder och arbetssätt som kan vara till nytta för förskollärare och lärare att känna till.
Vilket eller vilka poddavsnitt tror du skulle vara särskilt intressanta för sfi-lärare?
– För sfi-lärare tror jag att avsnittet om lässtrategier kan vara särskilt intressant eftersom de resultaten handlar om att hjälpa eleverna med olika aspekter av läsförståelseprocessen och vilka strategier som kan vara mer eller mindre värdefulla. Sedan kan avsnittet om individanpassad vuxenutbildning vara intresseväckande eftersom det handlar om vuxna elevers lärande och olika behov. I det avsnittet pratade vi faktiskt också en del om att undervisa på distans, även om det spelades in före pandemin. Sen kom även avsnittet om att lära på distans, där vi går in på en översikt som undersökt framgångsfaktorer för att undervisa på distans, vilket kan vara intressant just nu.
Vilka kommande poddavsnitt planerar ni för just nu?
– Vi har alldeles nyss publicerat ett avsnitt som tar upp ämnet idrott och hälsa med fokus på socialt samspel och har även ett om kritiskt tänkande på gång.