John Steinberg om fortbildning:
”Hjälp kommer inte utifrån”
Text: Annsofie Engborg. Foto: Michael Steinberg.
[2022:06, 2022-06-15] En av Sveriges mest anlitade föreläsare inom skola är John Steinberg. Han har föreläst på nära på alla skolkonferensscener och under sina 50 år i Sverige har han gett ut ett femtiotal skol- och undervisningsrelaterade böcker.Vad jobbar du med just nu?
– Jag har skrivit ny bok om strategier för lärande och handledning. Jag fortsätter att föreläsa och följer min stig att hjälpa pedagoger studera sin profession. Jag är fortfarande nyfiken på både teori och praktik. Skolan är nummer ett i mitt hjärta trots en del jobb inom näringslivet. Nyligen har jag intervjuat ungdomar om lärandestrategier i en form av talkshow.
Hur började din bana som fortbildare?
– När jag var väldigt ung och läste pedagogik i Massachusetts fann jag mina förebilder som undervisade mer workshoporienterat. Vi jobbade i parsamtal med värderingsfrågor. Det här arbetssättet hade jag inte träffat på tidigare vare sig i high school eller på universitetet.
– När jag kom till Sverige lanserade jag denna metod via boken Aktiva värderingar. Det var några år efter läroplanen -69 kom ut. Det fanns få idéer om hur man skulle kunna främja elevernas sociala och emotionella utveckling i samband med läroplanens innehåll. Min karriär som föreläsare började på en konferens för skolpsykologer i Jönköping som ledde till andra uppdrag. Lustigt nog ska jag föreläsa på en skolpsykologkongress i september i år – denna gång i Borås.
Du har skrivit många böcker – vilka är dina topp tre av dina egna?
– Aktiva värderingar som även har getts ut nyreviderad efter 40 år. Redan på sin tid sålde den väldigt bra. Den andra boken är Ledarskap i klassrummet och det är utifrån den som jag oftast blir jag ombedd att föreläsa. En tredje bok är Humanistiskt ledarskap.
Har du någon favorit bland fortbildningsrelaterade böcker utgivna av andra och som du alltså inte har skrivit?
– Vad ska vi med skolan till? av journalisten Eva-Lotta Hultén (2021). Den sammanfattar skolan på ett sansat sätt. En annan bok är Christer Westlunds Tillitsbaserat ledarskap i skolan (2020).
Böcker i all ära, men vad är en riktigt bra fortbildning? Hur ska skolledare och sfi-lärare tänka inför hösten 2022 och våren 2023?
– Hjälp kommer inte utifrån. Hjälp utifrån krånglar ofta till det – och lärare blir offer. Lärare ska själva bestämma och ta tag i det själva: ”Detta är vad vi kan, vad vi vill veta mera om och detta vill vi prova”.
– En riktigt bra metod är det som kallas ”Lesson studies”. Lärarna planerar, genomför och analyserar lektioner och bjuder in en besökare. Det är hjälp till självhjälp.
Förresten – har du kanske en ny bok på gång? Är det något du kan berätta om?
– Ja, min nästa bok kommer i januari. Arbetstiteln är Strategier för lärande. Den handlar bland annat om att avläsa elevens sätt att lära sig, särskilt när man handleder och hjälper till. Hur vill de ha sin information? Boken berättar också om hur man gör en s.k. lärintervju och styrkeintervju.
Tips!
Se John Steinbergs samtal med Carlos Rojas i Styrkesamtal:
Se John Steinberg och övriga gäster i The Empowerment Talkshow:
https://steinberg.se/talkshow/
Läs mer
./.