Chefredaktören

Hur är parallell yrkes- och språkutveckling möjlig?

Text: Annsofie Engborg. Foto: Mats Högberg.

[2024:03, 2024-03-15] Inget nytt under solen. I Skolinspektionens senaste sfi-granskning (2024) synas kvalitet och likvärdighet. I granskningsrapporten framkommer att ett större och mer aktivt ansvarstagande från rektorerna är önskvärt.

Flexibilitet, individanpassning, studietid och genomströmning står alltjämt högt upp på Skolinspektionens önskelista. Samtidigt brottas verksamheterna med de lokala politiska mål som försvårar och utmanar möjligheterna att behålla individerna i studier.

I detta nummer av Sfi-lärartidningen har vi fokus på kombinationsutbildningar. Även dessa granskas i Skolinspektionens rapport. Ambitionen med kombinationsutbildningar är att språk- och yrkeskunskaper ska kunna utvecklas parallellt, men hur enkelt är det egentligen att läsa gymnasiekurser i ett yrke som man har begränsade kunskaper om när språknivån är låg? I detta nummer av Sfi-lärartidningen har intervjuat Linda Febring som forskar inom området. Vi har även läst Tobias Lasse Karlssons avhandling om yrkesidentitetsutveckling bland vuxna som läser en yrkesutbildning.

Vi på redaktionen hoppas att ni alla kommer att uppskatta detta nummer, och att det ger insikter både för sfi-lärare och yrkeslärare – och vi ses på våra planerade Sfi-lärarforum i Zoom under våren: 21 mars, 19 april, 17 maj och 19 juni. Hoppas vi ses där!

Trevlig läsning!

/Annsofie Engborg

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.