Hur digitala är vi 2022?
Text: Annsofie Engborg.
[2022:12, 2022-12-15] Enligt den årliga undersökningen Svenskarna och internet (Internetstiftelsen 2022) använder i princip alla svenskar internet: 94 procent. Det gäller såväl vuxna som barn. Sociala medier används också dagligen av de allra flesta. I studien kartläggs och redovisas svaren från befolkningen födda per årtionde.I och med coronaårens distansarbete och hemmavaro drabbades svenskarna av en så kallad chockdigitalisering. Vi mer eller mindre tvingades ut på nätet. En tydlig effekt av chockdigitaliseringen är det att kunna identifiera sig med e-legitimation. Daglig användning av Bank-id har ökat från 47 till 71 procent, jämfört med 2021. Även användning av digitala brevlådor har ökat (från 6 av 10 föregående år till 7 av 10 i år, 2022).
Sociala medier
I ett helt kapitel – kapitel 7 – sammanställs undersökningens resultat av svenskarnas användning av sociala medier. I princip alla internetanvändare använder sociala medier och 84 procent använder sociala medier dagligen. Nästan hälften använder sociala medier för att följa olika varumärken.
Youtube, Facebook och Instagram ligger i topp hos internetanvändarna, medan endast 6 procent använder LinkedIn dagligen. Bland de unga är det Snapchat hos 00-talister och Roblox hos 10-talister.
Använda vårdapp och beställa resebiljetter
Internet är så mycket mer än sociala medier, lyssna på musik och titta på film. I rapporten Svenskarna och internet (2022) undersöker Internetstiftelsen även hur användandet av vårdappar ser ut, ifall svenskarna klarar av att hämta covidbevis och beställa exempelvis resebiljetter. I undersökningen framgår även hur användandet av parkeringsappar och andra appar som behövs i det praktiska vardagslivet ser ut.
Oro för risker
Det digitala livet medför olika typer av risker. Unga upplever en ökning av kränkningar, oönskade kontaktförsök och att få stötande bilder från personer som de inte känner.
Gruppen äldre är de som använder internet minst av alla och uppger att de begränsas av bland annat krånglig teknik och att de känner en oro över att bli lurade. Av de äldre är 4 av 5 internetanvändare.