Ny studie
Hur förbereds lärarstudenter i användande av digitala verktyg?
Text: Annsofie Engborg.
[2024:04, 2024-04-15] Framtida lärare behöver utbildning i att använda digitala verktyg för att stötta elevers lärande. Hur förbereds blivande lärare under lärarutbildningen? I en ny studie har användandet av responssystem undersökts.I en studie (2023) av Diaz, Hrastinski och Norström vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, undersöktes varför lärarutbildare använder responssystem (RS) och vilka fördelar och begränsningar de upplevde. Att använda RS, exempelvis att ställa flervalsfrågor som ska besvaras under föreläsningar, är inget nytt, men forskning om RS kopplad till lärarutbildning är begränsad.
I analysen framkommer att lärarutbildare ser sig som förebilder i användandet av digitala verktyg. RS användes för att initiera diskussioner om bland annat syftet, fördelarna och begränsningarna med digitala verktyg för lärande. Genom att använda frågor som besvaras anonymt kan lärarstudenterna få direkt muntlig feedback i grupp av lärarutbildaren.
– Vi har även publicerat en till artikel där vi tittade på hur responssystem i hybridundervisning på lärarutbildningen användes för att uppmuntra deltagande. I en kommande studie kommer vi även presentera vad som framkom när studenterna berättade om hur de använde responssystem under sin verksamhetsförlagda undervisning (VFU), berättar Patricia Diaz, doktorand vid KTH.
Läs mer av Patricia Diaz
Patricia Diaz har skrivit flera böcker om digitala verktyg i undervisningen och är även medförfattare till boken Lärande i en digitaliserad värld (2023). Förlagets bokinformation:
Ett av skolans uppdrag är att utveckla elevernas digitala kompetens. Lärande i en digitaliserad värld, som är en konkret och undervisningsnära handbok, är tänkt att stödja läraren i arbetet med detta.
Enligt Skolverket omfattar arbetet med digital kompetens fyra övergripande punkter, som alla behandlas i boken. Dessa är att förstå digitaliseringens påverkan på samhället att kunna använda och förstå digitala verktyg och medier att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt att kunna lösa problem och omsätta idéer i handling. Bokens författare konkretiserar och problematiserar vad lärande i en digitaliserad värld innebär i praktiken. I varje kapitel ges konkreta exempel på hur lärare kan designa undervisningen så att eleverna ges tillfälle att använda digitala verktyg för att söka kunskap, bearbeta information, lösa problem, skapa, kommunicera och lära.
Boken riktar sig till verksamma och blivande lärare inom grundskolan. Även lärare på gymnasium och vuxenutbildning kan ha glädje av bokens innehåll.