Krönikör: Lillemor Malmbo

Hur många gånger kan man presentera sig själv?

Text: Lillemor Malmbo

[2021:09, 2021-09-15] Ibland funderar jag över hur det känns att vara elev på sfi och ofta få svara på några ständigt återkommande frågor: vad heter du, var kommer du ifrån, vilka språk talar du och hur länge har du varit i Sverige? Inte för att det är konstigt att de frågorna ofta ställs – det är ju naturliga saker att fråga om när du träffar nya elever och som lärare kan till exempel språk och vistelsetid i Sverige säga en del om behov och förutsättningar hos en elev.

Men jag undrar om det inte också är lite tradigt ibland? Tänk dig att du har studerat på sfi rätt länge och under tidens gång har du haft många lärare på olika kurser och varje gång du träffar en ny lärare får du skrivuppgiften: Skriv ett brev och presentera dig. Kanske du vid det här laget knappt behöver reflektera eller processa skrivandet utan du kan lätt återanvända fraser (eller i värsta fall hela texten) från en tidigare text.

Nu menar jag inte att eleverna inte ska presentera sig eller att skriva brev till läraren inte är en bra uppgift. Tvärtom använder jag ofta den typen av skrivuppgift när jag möter en ny klass eller nya elever men kanske kan vi bli bättre på att utmana eleverna och krydda den här typen av skrivuppgifter som återkommer ofta?

Låt eleverna också svara på frågor som: vad hoppas du att du gör om fem år? Vilket var ditt favoritämne i skolan och varför? Vilket är det vackraste ordet på ditt modersmål och vad betyder det på svenska? Be dem beskriva sig med minst tre positiva egenskaper för att lyfta fram sina starka sidor.

Eller välja en annan typ av skrivuppgift där du kan få fram relevant och användbar information för planering av undervisningen. Kanske kan eleverna skriva en berättande text om ”En perfekt dag på sfi-skolan” eller en återberättande text om en gång när de lärde sig något nytt.

Gör en inventering i arbetslagen och tillsammans med kollegorna – vilka skrivuppgifter låter vi elever göra och varför? Har vi en progression mellan kurserna och utvecklas skrivuppgifterna allt eftersom elevernas språkliga nivå höjs? Kanske inspirerar vi varandra till att tänka om och tänka nytt och eleverna får svara på nya frågor.

 

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.