I do, we do, you do!
Text: Tiia Ojala
[2021:09, 2021-09-15] Sfi-eleverna ska få arbeta med meningsfullt innehåll för vuxna och som har relevans i deras liv i Sverige. När vi tränar skrivandet är det viktigt att läraren modellerar det. I do, we do, you do är en bra minnesregel.Den pedagogiska modellen I do, we do, you do sker i följande tre steg: Modellera, visa exempeltexter, förklara för eleverna (I). Träna därefter att skriva liknande text tillsammans (we). Till slut låt eleverna skriva något på egen hand (you).
Exempelvis så här: Träna skriva ett mejl till en arbetsgivare. Läs först ett mejl som modelltext om någon som önskar ta tjänstledigt. Arbeta med texten ordentligt. Träna därefter att skriva ett mejl där någon behöver vara föräldraledig. Till sist, låt eleverna träna skriva ett mejl till en arbetsgivare där de önskar få ledigt av en annan orsak. Eller vad sägs om att skriva en återberättande text?
Först en modelltext, sen skriva tillsammans om en gemensam aktivitet och till sist får eleverna skriva om något eget som är relevant för individen.
Tips! Flera relevanta uppgifter kan du hitta på tjangs.se. Ni kan även skapa egna böcker som ni kan skriva ut i appen Faworiter.