Chefredaktören

I Timperleys fotspår

Text: Annsofie Engborg

[2020:01, 2020-01-15] Så har vi ett nytt år framför oss. 2020. Jag hoppas att du tar dig tid att reflektera – helst tillsammans med dina kollegor – hur du kan utvecklas under 2020 så att undervisningskvaliteten förbättras och elevnöjdheten ökar.

I detta januarinummer (2020) är fokus kompetensutveckling för lärare. Vi lärare (ja, jag kallar mig fortfarande för lärare) har ju ett alldeles särskilt intresse för kunskap och lärande. Då är det bäst att vi inte tappar bort oss helt och glömmer vår egen kompetensutveckling.

Det här året ska jag återuppta mina studier i svenska som andraspråk med sikte på en master. Och så ska jag fortsätta gå på konferenser i hopp om att vi ses där, du och jag. I olika facebookgrupper och tillsammans med min kollega Ivana Eklund kommer jag delta i dialoger kring lärande och kompetensutvecklingsrelaterade ämnen. Under året kommer min nästa bok ut – en kompetensutvecklingshandledning för lärare inom vuxenutbildningen. Jag hoppas kunna sprida goda tips och råd i samband med vårens och höstens föreläsningar.

Professor Helen Timperley (University of Aukland, Nya Zeeland) är nog de flesta av er bekanta med. Hon har forskat och skrivit böcker om lärares kompetensutveckling och framhåller vikten av att kompetensutveckling måste vara meningsfullt och användbart. Hon menar att utgångspunkten för kompetenutvecklingssatsningar ska bygga på de behov som läraren och skolan har – så att de påverkar elevernas lärande positivt.

Fokus för min del under januari månad är att förkovra mig ytterligare i Timperleys forskning.

Vad ska du förkovra dig i?

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.