Chefredaktören
Improvisationsdialoger i mitt klassrum
Text: Annsofie Engborg
[2019:09, 2019-09-15] Sedan årets början har jag undervisat små grupper, tre personer, och pass med en person i taget. Det som är gemensamt för dessa kursdeltagare är att de vill ha ”en egen lärare att kommunicera med”.När dessa kursdeltagare väljer innehåll är det bara ett enda önskemål som återkommer: kommunikation. Så vi kommunicerar. Vi pratar när vi ses och vi skriver till varandra mellan passen. Nybörjarna och jag skriver till varandra via Whats App. De andra mejlar jag till.
På undervisningspassen pratar vi med varandra. Om språket, om användbara fraser när man lämnar och hämtar på förskolan, om användbara fraser när man vill be om hjälp, framföra kritik, framföra åsikter. Jag som kursledare får ge mig in i denna improvisationsteater och spela förskollärare, kollega, granne, någon okänd och flera andra roller. Här får kursdeltagarna gott om tid att verkligen öva vad de vill säga och hur de vill säga det.
För de kursdeltagare som vill ha ännu mer konversationstid har jag tipsat om föreningen Kompis Sverige. Läs mer om detta i detta nummer.