Interaktionens betydelse för språkutveckling

Text: Annsofie Engborg.

[2024:12. 2024-12-15] Feedback är en viktig del av språkinlärning och kan påverka hur effektivt vuxna utvecklar sitt andraspråk. I artikeln “Formal linguistics approaches to adult second language acquisition and processing” (2019) betonas att feedback kan hjälpa inlärare att identifiera språkliga mönster och korrigera fel, men att dess effektivitet beror på flera faktorer.

I artikeln presenteras olika typer av feedback, uppdelade i explicit och implicit feedback.

Med explicit feedback ger vi tydlig och direkt feedback med exempel, så eleven förstår vilket grammatiskt eller ortografiskt fel eleven har gjort i texten. Med implicit feedback påpekar läraren inte det direkta felet, annat än att läraren korrigerar eleven genom att själv formulera sig korrekt. Omformuleringar (eng. recasts) fungerar bäst vid muntlig interaktion. Detta är dock en metod som inte alltid uppmärksammas av eleven. Däremot, vid metalingvistisk feedback, berättar och förklarar läraren genom att uppmärksamma eleven: ”Tänk på att …”. Det är en metod som kan hjälpa elever att reflektera och förstå språkliga regler på ett djupare plan.

Praktiska strategier för feedback

I artikeln presenteras även olika praktiska strategier för lärare som undervisar andraspråkselever. För att skapa en naturlig inlärningsmiljö blir konversationen smidigare ifall eleven inte avbryts för korrigering. I stället kan ett mer implicit sätt, att ge omformuleringar, passa bättre. Tydliggör för eleven vad veckans eller lektionens språkliga mål är och korrigera endast det som är specifikt aktuellt i övningen. På så sätt upplevs återkopplingen strukturerad och hanterbar för eleven.

I artikeln beskrivs även att eleverna kan öva i smågrupper att lyssna till tal eller konversationer eller läsa texter tillsammans. Genom att först få goda exempel och sedan ta del av nya exempel tränas uppfattningsförmågan och tillsammans kan eleverna resonera sig fram till vad som är kvalitet i de olika exemplen och vad de behöver korrigera. Varva dessa exempel med metalingvistiska samtal och övningar om svenska språkets regler.

Utforska tillsammans

Det finns olika sätt att ge och ta till sig återkoppling, och variationen kan vara nyckeln till detta. Att arbeta tillsammans i par och smågrupper – och sedan ha gemensamma genomgångar – ger var och en utrymme att reflektera och pröva sina tankar. Att lyssna till varandra är också utvecklande.

Med hjälp av tekniska verktyg i form av språkappar som ger omedelbar och automatiserad feedback har eleverna en ytterligare tillgång till återkoppling.

Sammanfattningsvis konstateras att effektiv feedback är anpassad, varierad och ges på ett sätt som inte hämmar elevens motivation. Genom att kombinera olika metoder – explicit, implicit och metalingvistisk feedback – och anpassa dem efter individens nivå och behov, kan lärare skapa en stödjande miljö som hjälper vuxna att utvecklas i sitt andraspråk.

 

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.