Ivana Eklund tipsar
Kunskap, tid och metodik
Text: Ivana Eklund
[2019:02, 2019-02-15] Jag gillar ordet sammanhållna i frasen sammanhållna studievägar. Det är trevligt och positivt.
Idag är hela sfi-utbildningen till för alla, oavsett hur starten ser ut. Men en formell jämlikhet är tyvärr långt ifrån en reell dito. Hur stor är chansen att en elev utan tidigare skolbakgrund klarar C- och D-nivå om hen är i samma grupp som mer studievana elever? Svaret är lätt att gissa. Däremot är det svårt att veta vilka verktyg som finns att tillgå för att målgruppsanpassa undervisningen.
Mitt viktigaste tips är att inte ta några läs- och skrivfärdigheter och strategier för från början givna. På studieväg 1 är inget självklart. Det mesta måste introduceras, presenteras och läras in om det så bara är en ny uppgiftstyp.
Det är vad målgruppsanpassning är: ändamålsenlig metodik. Plus tid.
Jämna ut oddsen
Lösningen stavas kunskap. Med en vässad kompetens kring litteracitetsutveckling följer förståelse för hur det är att lära sig läsa och skriva som vuxen. Sedan kan man överbrygga gapet.