Ivana Eklund tipsar
Språk som resurs
Text: Ivana Eklund
[2019:01, 2019-01-15] Som oerfaren och ny i läraryrket betraktade även jag flerspråkighet i klassrummet som ett problem.Idag vet vi bättre. Att se flerspråkighet som en resurs är en bra början men att göra den till ett verktyg för stöd och lärande är sannerligen en utmaning. Hur gör man? Mycket handlar om att organisera utrymmet så att sfi-eleverna kan använda alla sina språkliga resurser: låt elever med samma språk arbeta tillsammans, så blir lärandet både socialt och individuellt.
Självklart gäller det också och dialogstyra så att eleverna förstår att det finns ett syfte med att använda olika språk i klassrummet: t.ex. för att lättare sätta ord, begrepp och innehåll i en kontext, dra paralleller, utveckla sitt metaspråk, tänka djupare tankar eller bara för att få igång skrivandet. I kölvattnet utvecklar eleverna svenskan.
Kraften i flerspråkigheten
Via sina starkaste språk får sfi-eleverna möjlighet att värdesätta sina tidigare kunskaper och kommunicera nya för att därigenom förstå bättre, utvecklas och skapa mening.