Krönikör: Kalle Cederblad

”Jag använder AI som min coach”

Text: Kalle Cederblad

[2024:04, 2024-04-15] ”AI kommer inte ta ditt jobb men någon som använder AI kommer göra det” har blivit något av ett meme. Jag ser lätt att AI redan kan avlasta lärare från en massa rutinartade arbetsuppgifter, och som också ofta upprepas: “AI kommer aldrig vara sämre än den är idag”. Det som är svajigt idag kommer klaras med precision imorgon. Saker som att förklara ord, uttryck och grammatikregler. Behöver lärare göra det?

Jag tror att lärare står inför samma utmaning som många andra yrkesgrupper. Vi behöver analysera och identifiera vad vårt unika bidrag som människor är. Kanske är det kreativitet, kanske relationen med eleven. Säkert är att lärare behöver kunna vägleda elever att använda AI i sin språkinlärning på ett ändamålsenligt och kritiskt sätt.

Första steget är att börja själv. Har du inte kommit i gång än? Det positiva är att det kan vara väldigt kul. Knepet för mig har varit att använda AI:n som coach. Fråga den vad du kan få hjälp med. Bolla hur den kan komma till hjälp både för dig och dina elever. Med verktyg som Chat GPT och Gemini är det fina att man kan jobba dialogiskt. I samspel med AI:n kan du hitta nya ingångar och idéer.

Och glöm inte att bolla med kollegor och elever. Möjligheterna är oändliga och alla kommer hitta sina speciella knep för att få ut det mesta av AI-verktygen.

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.