”Jag blev sfi-lärare av en slump.”
Text: Annsofie Engborg. Foto: privat
[2019:02, 2019-02-15] Det är nog inte många som har missat Ivana Eklund. Hon är sfi-läraren som blev lärarfortbildare och reser idag land och rike runt för att bland annat prata digital kompetens med sfi-lärare.Ivana Eklund kom till Sverige 1992 och arbetade som högstadielärare. Efter en längre sjukskrivning fick hon en administrativ tjänst på Komvux. Men det dröjde inte länge innan hon var tillbaka till läraryrket igen. Men då blev det sfi. Där föll hon pladask för studieväg 1 och A-kursen. Och där har hon förblivit.
Varför sfi?
– Jag har faktiskt aldrig sökt jobb på sfi. Jag har fått det ändå. Innan jag började jobba på sfi var jag högstadielärare i svenska och tyska. Efter en längre tids sjukskrivning blev omplacerad och blev antagningsassistent på komvux. En dag ringde rektorn för sfi och erbjöd mig en lärartjänst. Det kändes som att komma hem!
Varför studieväg 1?
– De första åren var jag både på studieväg 1 och 2. Men 2011 gick en kollega på föräldraledighet. Jag hade tidigare auskulterat och tyckte direkt att det var riktigt intressant. I samma veva önskade jag mig en iPad av rektorn. Det fick jag – om jag tog en A-kurs.
Hur var det?
– Intuitivt visste jag vad det gick ut på. Jag hade många auskultationstimmar i A-kurs. Jag var förberedd på att det var sakta tempo, mycket bilder och ofta repetition. Talets grund var viktigt, det förstod jag också. Men jag hade inte någon aning om syntetisk och analytisk metod då.
Hur utvecklades du?
– Det digitala var med från första dagen. Jag har läst på. Sedan dag ett har jag verkligen läst på. Ofta och mycket.
Vad väljer du helst idag – A–D?
– Om jag får välja A eller D-grupp tar jag lätt A-kursen. Det är slitsamt och samtidigt en pedagogisk utmaning. Hur ska jag göra? Vilka aktiviteter? När det klickar till är det fantastiskt. Även små framsteg märks tydligt. Eleverna är så glada och tacksamma.
Vad är viktigt för studieväg 1-elever?
– När du väljer material – välj ett vuxet material. Välj relevanta bilder som visar något med vuxen kontext – A som i Arbetsförmedling. H som i hus. I som i internet, och inteigelkott! Bort med igelkottar! I övrigt gäller ämnen och teman som också hör till vuxenlivet, som exempelvis boende och försörjning. Viktigt, som för all sfi-undervisning, är att utgå från elevernas erfarenheter. Ett centralt ord är tillit. Eleverna måste lita på dig. Man visar hur man bryr sig. Bekräfta att de utvecklas. Var snäll. Visa att du vill dem väl.
Vanligaste fallgropen som du har lagt märke till?
– Alla trivs inte i gruppsammanhang. Själv gillar jag inte alls grupparbeten. Jag får mycket mer gjort själv. Därför måste vi fråga oss: Hur får vi med de inåtriktade utan att tvinga in dem i grupp? Hur dämpar vi de högljudda? Att tvinga vuxna är inteatt bemöta dem som vuxna. Rutiner och regler måste man ju ha. Man får visa att deras handlingar får konsekvenser för eleven själv.
Fakta
Namn: Ivana Eklund
Bakgrund: Kommer från Tjeckien, där hon var gymnasielärare.
Språk: tjeckiska
Kom till Sverige: 1992.
Gått på sfi: ”Nej, det var ingen som talade om att det fanns.”
Jobbar som: Lärarfortbildare
Böcker: Webbaserad alfabetisering på sfi (Natur och Kultur, 2016), Digital kompetens för sfi-lärare. Vad innebär vuxenutbildningens digitalisering? (Gothia Fortbildning, 2018)
Resdagar per år: ca 50 uppdrag i 30 orter (2018)