Krönikör: Kalle Cederblad
Jobb eller praktik – en riktning som stärker motivationen
Text: Kalle Cederblad
[2024:03, 2024-03-15] Där jag senast arbetade som sfi-lärare satt jobbcoacherna från Stöd och matchning (sen Rusta och matcha) samt personal på förstärkt arbetsträning på samma kontor och vi hade möten varje vecka. Coacherna var ofta inne i klassrummen och vi lärare hade lektioner för alla i huset, oavsett utbildning eller program. Möjligheten att jobba eller göra praktik var hela tiden uppe i diskussioner med eleverna och bland personalen: “Ja, språket är viktigt, men det är inte allt” och “Det finns många vägar in i språket och samhället” var budskap som upprepades.Hos många elever satt fastetsat att man måste klara sfi först. Men när det fanns många exempel omkring dem på andra vägar blev det lättare att ta en diskussion om vad som var bäst för individen. Vi bestämde inte vad som var bäst men försökte få flera att höja blicken och överväga alternativ. Vissa valde yrkesutbildningar med stöd och gjorde färdigt sfi samtidigt som de fick en yrkesexamen.
Jag kan inte skriva om sfi utan att nämna min kollega Mikael. Han var alltid först lojal mot individen och sedan mot utbildningsformen. Varje elevmöte genomsyrades av frågan “Vad är bäst för dig?”. Var det genuina svaret skola, gick samarbetet stenhårt in i det. Fanns det en längtan efter mer verklighetskontakt, sökte han lösningar. Kolla gärna in Mikaels texter på YouTube om förskolesvenska. Eller hans körkortsteori på lätt svenska. Han fattade att för många började motivationen i det praktiska. (Just nu jobbar han dock inte som lärare.)
Så även om jag aldrig undervisat på en komboutbildning har jag sett behovet så ofta, att elever behöver känna en riktning mot försörjning och praktisk erfarenhet. Genom att tillgodose det behovet kan vi vårda och stärka så många personers motivation.
Jag skickar alla mina hejarop till dem ute i landet som arrangerar yrkesnära sfi-utbildningar av olika slag.
Ni behövs!