2018:10 2018-10-15  In i sfi-klassrummen kommer Kahoot för frågetävlingar, Post it Plus för elevernas förväntningar och Padlet för att se lektionens struktur och innehåll.

Lektionerna i sfi-undervisningen genomsyras allt oftare av digitala inslag. Devisen skallar dock fortfarande: Pedagogik före teknik! Det viktigaste är att ha ett didaktiskt förhållningssätt, en pedagogisk planering och ett genomtänkt syfte med lektionens innehåll och arbetssätt.

Lustfyllt arbetssätt

Vad är då finessen med de olika digitala verktygen i undervisningen? Låt oss titta närmare på Kahoot. Kahoot är ett verktyg för att på ett enkelt och lustfyllt sätt mäta elevernas kunskaper. I Kahoot kan du själv skapa flervalsfrågor till eleverna. Det är ett enkelt och roligt sätt att ställa kontrollfrågor och mäta kunskaper inför ett moment eller efter avslutat moment. Eleverna tävlar på kahoot.com via sin egen mobiltelefon mot varandra på tid, och själva tävlingsmomentet i sig kan vara lustfyllt.

Formativ bedömning

Även om Kahoot är ett spel ska det ändå inte ses som ’Roliga timmen’. Elevsvaren är ett utmärkt underlag för diskussion. Då får eleverna motivera och sätta ord på hur de tänkte och resonerade när de valde sitt svar. Eleverna kommer utveckla sin muntliga resonemangsförmåga och ges rikligt med tid att lyssna till varandra och bemöta andras svar.

Skapa konto

Du som lärare skapar ditt eget konto på getkahoot.com med din mejladress och ett lösenord. När du skapar ditt konto fyller du i att du arbetar på skola och inom vuxenutbildningen. Här finns en möjlighet att även använda ’Public Kahoots’, det vill säga andra läraresfrågesporter. Du kan favoritmarkera spel och dela de spel som du vill dela med dig av. När du funnit och valt ett spel som eleverna ska spela, kommer en pinkod till det exakta spelet, så att eleverna loggar in på samma spel.

Skapa eget spel

Du skapar ditt eget spel genom att ge det ett namn, exempelvis Kläder eller Yrken. Här kan du skriva in din fråga och förslagsvis fyra svarsalternativ. Här uppger du vilket svar som är korrekt. Välj ’add question’ för varje ny fråga, och välj sedan ’save & continue’ när du vill spara och avsluta. Varje svar kan ha olika lång svarstid 5–120 sekunder, eller ingen avgränsad svarstid alls. Det går även att ställa in poäng, eller helt välja bort det tävlingsmomentet. För de elever som behöver bildstöd kan du enkelt infoga ett foto till frågan.

Tagga spelet

När du har skapat din spelomgång väljer du språk (svenska) och beskriver ditt Kahoot-spel. Ange svårighetsgrad och välj om du vill att spelet ska vara offentligt och kunna spelas även av andra. Tagga gärna spelet med sökord (exempelvis temat, ämnesområdet och vilken kurs det passar) så att fler sfi-lärare kan hitta ditt spel.

Spela och dela

Igen: Eleverna får tillgång till spelet via kahoot.com. Där skriver de in spelets PIN-kod. De ska alltså inte ha något eget konto. Kahoot-spelet kan även delas via Facebook, Twitter och mejl. På YouTube finns instruktionsfilmer som visar och förklarar ytterligare.

TEXT: ANNSOFIE ENGBORG.

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.