Krönikör: Morena Azbel Schmidt
Kommunikation vs information
Text: Morena Azbel Schmidt
[2023:12, 2023-12-15] Vi skriver allt mindre för att kommunicera med någon annan. För en meningsfull kommunikation sker ju mellan två eller fler personer och ska framkalla ett direkt svar i tal eller handling. Vi informerar desto mer om allt möjligt på en enkelriktad gata. Informatören kan låta bli att bry sig om effekten budskapet har. Information handlar framför allt om direktiv, uppmaningar och är ibland rent full av kommandon samt tar slut när vi har informerat. Kommunikation däremot ska trigga en respons!
Hur skriver man för att kommunicera då? Personligt? Måste man ta till bilder för att beröra? Att skriva kommunikativt innebär att ladda texterna med ett berörande innehåll, med ord och fraser som ger gåshud för att du känner dig tilltalad och utmanad. Men du får inte trampa någon på tårna eller kränka utvalda med flit.
Kommunikation kräver ett processtänkande av de involverade, det handlar om färdigheter som att kunna lyssna eller bearbeta det man läser. Som skribent måste du vara lyhörd, smaka på dina formuleringar, vrida och vända på dem. Ställ frågan till dig själv: vill jag bli tilltalad på det sättet, berör de mig, orden och deras känsloladdningar?
Det är en ständig balansgång mellan saklighet och engagemang. Vara lyhört och utmanade samtidigt men helst inte provocera. Ungefär som att undervisa!
Och hur lär man sig att kommunicera skriftligt så att den andra kan ta emot budskapet? Övning, lyhörda lärare och fokus på att producera text som sen får kritiseras, bara för att göra om det hela – tills det känns bra!