Konkret, digitalt och individanpassat med elever i 1A

Text & foto: Marie Strannabjer Melin, sfi-lärare i Falkenberg.

[2024:11. 2024-11-15] På en mindre skola med cirka 240 elever står vi inför utmaningar, särskilt med ett minskande elevantal. Spår 1 har för närvarande låg tillströmning, vilket innebär att det endast finns en grupp per kurs, fördelade över för- och eftermiddag. Men detta gör det också möjligt för oss att fokusera på en mer individanpassad undervisning med hjälp av moderna IT-verktyg och ett samarbete mellan lärare och speciallärare.

Flexibelt samarbete mellan lärare och specialpedagoger

Grupp 1A leds av två lärare, Cecilia och Marie, som delar ansvaret med två respektive tre dagar i veckan. Detta samarbete ger möjlighet att anpassa undervisningen och skapa en trygg lärmiljö. För att ytterligare möta elevernas behov deltar en speciallärare från Anpassad utbildning vid två lektioner per vecka. Helena, vår speciallärare, har en central roll där hon hjälper till med praktiska och vardagsnära övningar, som matlagning och vardagsmatte, vilket gör undervisningen mer konkret och verklighetsförankrad

Integrering av digitala verktyg i undervisningen

På skolan arbetar vi aktivt med att integrera IT i undervisningen för att underlätta lärandet och engagera eleverna. Vi använder iPads och bland annat appen Skolstil, som är utformad för att hjälpa elever med läs- och skrivinlärning. Appen låter eleverna höra ljuden medan de skriver, vilket förstärker inlärningen och ger direkt feedback. Varje vecka besöks biblioteket och eleverna lånar böcker som de sedan lyssnar på i Inläsningstjänst. Dessutom spelar vi pedagoger in texter och material vi har jobbat med i skolan och delar detta via WhatsApp, så att eleverna kan lyssna hemma och repetera. Denna metod har visat sig vara särskilt effektiv för elever som behöver extra stöd och repetition.

Formativ bedömning och tydliga mål

För att stödja elevernas utveckling har vi utvecklat ett eget test för att tydliggöra för eleverna var de befinner sig, vilka kursmålen är och vad som krävs för att uppnå dem. Vi har också åskådliggörande väggbilder i klassrummet som visar målen, vilket ger en tydlig struktur för eleverna. Genom formativ bedömning får vi en kontinuerlig återkoppling som hjälper oss att justera undervisningen och bättre möta varje elevs individuella behov.

Tillgång till studiehandledning på arabiska

Med fler än hälften av våra elever som talar eller förstår arabiska, är tillgången till en studiehandledare på arabiska två lektioner per vecka en ovärderlig resurs. Ruaa hjälper inte bara till med språkförståelsen utan underlättar också kommunikationen och möjliggör snabbare inlärning. Många elever i 1A har inte gått i skola i sitt hemland och är därför inte läskunniga. Detta gör studiehandledning till en extra viktig del av undervisningen.

En liten grupp kan ge möjligheter

Även om det låga elevantalet kan ses som en utmaning, ser vi det som en möjlighet att ge mer tid och stöd till varje elev. I 1A kan elever som behöver extra träning eller en lugnare start få den tid och uppmärksamhet de behöver. Samarbetet mellan 1A och introduktionskursen ger också en smidig övergång för elever som behöver extra stöd innan de går vidare till nästa nivå.

 

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.