Krönikör: Morena Azbel Schmidt
Att stimulera språkanvändning
Text: Morena Azbel Schmidt.
[2023:05, 2023-05-15] Många människor som lär sig ett främmande språk i vuxen ålder kan bli förskräckta när de sedan ska använda det i ett annat sammanhang än i klassrummet. Tröskeln att gå ut och prata med infödingarna är hög, och jag har alltid undrat varför. Varifrån kommer motståndet?
Jag tror det har mycket med de upplevda förväntningarna att göra. Som språklig nybörjare och osäker på hur samhället fungerar, tror man gärna att det måste presteras på en väldigt sofistikerad nivå, trots att frågan bara gäller vad mjölken kostar när man står i kassan på ICA.
Hur kan läraren då mota Olle i grind, när den står framför en grupp osäkra damer i övre medelåldern och ska uppmuntra dem att använda det de har lärt sig i vardagen?
Språkinlärning och språkanvändning har två sidor: den ena passivt mottagande, lära sig förstå vad andra säger och läsa det andra har skrivit och den aktiva, nämligen den begripliga produktionen av tal och text. Alla fyra kräver övning men också att den lärande utmanar sig själv genom att använda sina kunskaper och färdigheter. Eller så måste läraren utmana eleverna, t ex genom att skicka ut dem från klassrummet med uppgifter som att handla till fikat i närmaste livsmedelsaffär.
Lärarens handlingsplan får bli: först berättar hela gruppen för den som sa handla vad de vill ha. Sen hjälps alla åt att skriva en inköpslista – och ingen får fuska genom att retirera till sitt första språk!
Det bästa stimulerande arbetssättet jag känner till är lära genom att göra!